23 maart 2010 | Gonnie
0Tweet
Hooggespannen verwachtingen
Met nog zo’n 11 weken te gaan, begint het WK-gevoel zo’n beetje te komen. Nog niet eens zozeer voor de fans – ik geloof dat er nog wel wat tickets en tripjes te koop zijn, maar des te meer voor de media-exploitanten. Het WK moet de tegenvallende advertentie-omzetten gaan goedmaken.
De verwachtingen zijn hooggespannen: tijdens het WK in 2006 werd ruim 1,7 miljard bruto additionele omzet binnengehaald. Dit is ongeveer 30% van de totale bruto mediabestedingen dat jaar. Wat een gigantisch aandeel, vooral gezien de periode van een toernooi. En zeker gezien de prestaties van Oranje dat jaar… Voor de volledigheid (zout en wonden enzo): Oranje werd uitgeschakeld in de achtste finales.
En in 2008 kenden alleen de maanden mei en juni een vergelijkbare groei in mediabestedingen als in het vorige jaar. Het EK maakte toen dus zeker iets goed. (bron: Jaarboek Netto Mediabestedingen 2008, Nielsen / VEA).
Wat betreft het aantal inhakers: Draftfcb (zonder Lowe) telde in zijn EURO 2008 Monitor 435 EK-gerelateerde inhakers, acties en campagnes. Dit was 16% meer dan tijdens het WK 2006 in Duitsland.