24 maart 2010 | Gonnie
0Tweet
Inhaken = verplicht
Van welke adverteerders kunnen we inhakers verwachten dit jaar? In ieder geval van de sponsoren. En als je als merk een logische link hebt met het WK, is het bijna zonde om die kans niet aan te grijpen.
Link met de gebeurtenis/evenement
In dit geval heeft de adverteerder een logische, zogenaamde intrinsieke link met de gebeurtenis. De core product of dienst van het bedrijf rechtvaardigt hier van zichzelf al het inhaken. Denk bijvoorbeeld aan voetbalschoenen. Of bier: als categorie is bier onlosmakelijk verbonden met voetbal (eh, voetbal kijken). Maar ook omdat het merk Heineken zelf consistent groots uitpakt (Trom-Pet, Luidsprekerhoed), heeft de organisatie zichzelf onlosmakelijk verbonden met de EK’s en WK’s.
Sponsoring
Nog een reden voor Heineken om in te haken. Als je als bedrijf een evenement sponsort, wil je dat natuurlijk ook laten weten. Je mag het officiële logo gebruiken in je uitingen, en dat is in principe genoeg rechtvaardiging.
Hieronder de grootste sponsoren en partners van FIFA en KNVB:
FIFA: Adidas, Coca Cola, Emirates, Sony, Kia, Visa, Budweiser, Castrol, Continental
KNVB: Nike, Unilever, Staatsloterij, Heineken, Nuon, PriceWaterhouseCoopers, Oad, ING (en mediapartners Radio 538, SBS6 en De Telegraaf). Ik ben benieuwd wat we van dit rijtje kunnen gaan verwachten.
Wanneer een adverteerder geen logische link heeft met de gebeurtenis en het evenement niet sponsort, kan hij natuurlijk nog steeds inhaken. In een volgende post worden de manieren toegelicht om in een advertentie/commercial zelf de link te maken.