30 maart 2010 | Gonnie
2Tweet
Inhaakkorting
Hallo mediaplanner, dit artikel is speciaal voor jou. We gaan het vandaag over inhaakkorting hebben. Hier is nog wel eens discussie over: wanneer heb je nu precies recht op deze korting? Hoe actueel moet de inhaker zijn?
Een klein rondje langs een aantal dagbladen geeft geen eenduidig beeld:
- NRp (PDF) heeft het enerzijds over ‘op het allerlaatste moment koppelen aan het hier en nu’, maar geeft ter inspiratie een kalender mee.
- De Pers (PDF) geeft aan adverteerders ook korting te geven bij het inhaken op een feestdag.
- Het AD (PDF) geeft 25% korting op inhakers tijdens het WK, en maar liefst 50% korting op écht actuele inhakers.
- De Telegraaf (laatste PDF voor vandaag) geeft 25% korting op zogenaamde ‘wakkere’ inhakers.
Hieronder mijn persoonlijke (en sorry, enigszins uitgebreide) mening.
Laten we bij het begin beginnen. Je kunt inhaken op verschillende zaken. Zoals nieuws van de eigen organisatie: ‘Wij willen u graag laten weten dat Garage de Vries door de inwoners van Dwingeloo tot beste garage van Dwingeloo is verkozen.’ Groot gelijk. Inhaken op iets als Moederdag kan ook: ‘Koop eens iets voor je moeder, bij voorkeur een doos bonbons van Patissier van Dijk.’ Ook commercieel slim. Maar de echt leuke inhakers zijn natuurlijk die uitingen die verwijzen naar een actuele gebeurtenis in de politiek, of in de sport uiteraard. Een soort van gesprek van de dag, waar iedereen in Nederland over praat. Waarvan je als organisatie denkt: ‘Ha! Dáár moeten we in onze communicatie iets mee doen!’ Zoals deze ul.tie.me inhaker van Volkswagen.
En dat zijn de echt actuele inhakers. Deze echt actuele inhakers lenen het thema van iets dat vooaf niet te voorspellen was, en dat niet op de (inhaak)kalender staat. De ruimte voor de advertentie was niet vooraf gereserveerd, en dat geldt ook voor het budget voor de plaatsing. En daar gaat het nou precies om: inhaken komt meestal bovenop het van tevoren vastgestelde campagnebudget. En dus verlaagt een krant de drempel, met die inhaakkorting.
Natuurlijk bestaat er ook een grijs gebied. Wat nou als je twee inhakers aanlevert: één voor winst, en één voor verlies. De uitslag is immers niet te voorspellen. Dat klopt. Maar je kunt wel voorspellen dat Nederland wint, of verliest. En je hebt de ruimte al ingekocht. Officieel heb je dan dus geen recht op de inhaakkorting.
Maar nu het goede nieuws: hoe verder Oranje komt, hoe aannemelijker het mijns inziens is dat adverteren van zichzelf al van additioneel advertentiebudget gebeurt. En wat voor jouw accountmanager ook belangrijk is, is dat lezers inhakers behoorlijk kunnen waarderen. Als ik jou was, zou ik er dus altijd even naar vragen. Maar daar had je dit artikel natuurlijk niet voor nodig. ; )
Leuke discussie! Maar wat is eigenlijk een écht actuele inhaker? Een advertentie op een actuele gebeurtenis lijkt me. Maar waar ligt die grens? Is inhaken op iets als ‘de crisis’ dan ook nog actueel?
Goed punt. De meeste dagbladen geven aan dat de inhaker 7 dagen na de gebeurtenis geplaatst moet zijn om de inhaakkorting te krijgen. In het geval van een crisis – die helaas meestal een langere periode beslaat – is dat lastig te bepalen. De ene dag is de crisis in het nieuws, de andere dag niet. Ik denk dat een inhaker het meest effectief is als mensen echt praten over het thema, maar dat beantwoordt je vraag natuurlijk niet. Er is dus zeker een grijs gebied.