16 april 2010 | Gonnie
0Tweet
Castle heet WK-fans welkom
In Zuid-Afrika woedt een bieroorlog tussen South African Breweries (SAB) en Heineken. Amstel is duur (Heineken is overigens nog duurder, want import), en geeft dus status, en is momenteel erg in trek bij de Zuid-Afrikanen. Ook al woont een Zuid-Afrikaan in een matchbox house of zelfs in een golfplaten versie, als het even kan, staat er een tv en is er beltegoed voor de mobiele telefoon.
Anyway, hierbij de WK-commercial van Castle, het grootste biermerk van SAB en sponsor van het nationale ‘Bafana Bafana’ elftal. Dit is dus de brouwer die fluistercampagnes houdt in de townships met het verhaal dat Amstel tegenwoordig met ander water wordt gebrouwen en dus anders smaakt. Lekker 1.0, maar zeer effectief.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=i0-mFGNltds]
Zo leer je nog een beetje Zuid-Afrikaanse slang ook: ‘Welcome to our home bru’. Wel slim. De eerste merken die je tegenkomt als je je koffers van de band hebt gehaald, zijn vaak de merken die je als toerist veilig vindt. En Castle is prima te drinken.
Dag Gonnie, je kent Castle natuurlijk, van je tijd in Zuid-Afrika!
En dan was er nog Lion Lager. Ook van SA Breweries.
Er leeft een hoop kinnesinne bij SAB Miller als je het over Amstel hebt. Tot in 2007 liet Heineken dit bedrijf, SAB Miller, jaren lang Amstel Lager zelf brouwen, maar toen bleek dat de brouwkwaliteit te wensen overliet, verbrak Heineken het contract met de Zuid-Afrikanen.
Nu is het Zuid-Afrikaanse bedrijf Diageo in de prijzen gevallen om het bier te brouwen, met Heineken.