Tweet
Oranje-index 2010
Maandag komt het eerste resultaat van de oranje-index. Met andere woorden: is er al Oranjekoorts?
De Oranje-index is een initiatief van TBWA/BEC (de activatie-tak van TBWA) en is dé graadmeter van de Oranje-beleving tijdens WK’s en EK’s. Sinds 2004 wordt er elke twee jaar op precies dezelfde manier gemeten, waardoor er echt een index gegeven kan worden, dus met 100 als uitgangspunt. De oranje-index wordt bepaald door middel van 4 indicatoren: de stemming van de consument, de commerciële activiteiten (hiervoor komt binnenkort ook een WK-teller op versereclame.nl), de publicitaire aandacht rondom Oranje en het WK, en tot slot de opinie van vooraanstaande experts. Lees hier alles over de onderzoeksmethode.
Wat ik me afvraag: hoe wordt hierbij rekening gehouden met de toename van word-to-mouth (zie de indicatoren stemming én publiciteit) in de sociale media? Deze kan niet buiten beschouwing worden gelaten om maar dezelfde methodiek te behouden. Waar mensen over praten op internet, geeft precies aan wat offline ook het gesprek van de dag is. Alleen Google Insights gebruiken voor het zoekgedrag zoals de oranje-index gaat doen, lijkt me niet genoeg. Alvast een tip aan oranje-index: Social Mention, dit geeft meteen het sentiment van de social talk aan.