Onderzoek Oranje-index

26 april 2010 | Gonnie

0

Oranjekoorts momenteel lager dan in voorgaande jaren: 113

Net online op oranje-index.nl: het resultaat van de eerste meting! De oranje-index staat momenteel op 113. Dit is lager dan in een vergelijkbare periode voor aanvang van het WK 2006 (Index 132) en Euro 2008 (Index 114). De koorts komt dus relatief matig op gang. Het vertrouwen in de prestaties van Oranje is echter behoorlijk hoog. 75% procent van de Nederlanders verwacht dat Oranje zeker de poulefase overleeft. Dat is een stuk hoger dan in vergelijkbare perioden tijdens Euro 2008, de ‘poule des doods’ (40%), WK 2006 (65%) en Euro 2004 (54%) in Portugal.

De Oranje-index is een initiatief van TBWA/BEC (de activatie-tak van TBWA) en is dé graadmeter van de Oranje-beleving tijdens WK’s en EK’s. Sinds 2004 wordt er elke twee jaar op precies dezelfde manier gemeten, waardoor er echt een index gegeven kan worden, dus met 100 als uitgangspunt. De oranje-index wordt bepaald door middel van 4 indicatoren: de stemming van de consument, de commerciële activiteiten (hiervoor komt binnenkort ook een WK-teller op versereclame.nl), de publicitaire aandacht rondom Oranje en het WK, en tot slot de opinie van vooraanstaande experts.

Kort samengevat: de oranjebeleving van de Nederlanders is lager, de publiciteit hoger (waarschijnlijk door alle berichten over Zuid-Afrika), het aantal commerciële acties lager, en tot slot menen de experts juist dat de oranjekoorts momenteel hoger is dan hetzelfde moment twee jaar geleden.

1. Consumenten
Het eerste consumentenonderzoek van marktonderzoeksbureau Trendbox bevestigt het vermoeden dat de echte WK beleving nog op gang moet komen. De Consumenten Index komt uit op 116, lager dan het WK in 2006 (124) en Euro 2008 (120). Enkele opmerkelijke resultaten uit het onderzoek:
- Er wordt momenteel door een derde van de bevolking minder dan 2 keer per week over Oranje gesproken. Een kwart praat zelfs nog helemaal niet over Oranje.
- 70% van de Nederlanders voelt zich betrokken bij Oranje.
- Dat het betrekkelijk rustig is uit zich ook in de bekommering van de consument over de opstelling van Oranje. Momenteel heeft 57% hier nog geen mening over.
- 10% van de Nederlanders zegt actief social networks gebruiken om over Oranje en het WK te praten.

2. Publiciteit
De publicitaire index is met 111 een stuk hoger dan tijdens Euro 2008 (98). Dit is mogelijk te verklaren door het feit dat een WK meer aandacht trekt dan een Europees kampioenschap en het feit dat het WK voor het eerst in Afrika wordt gehouden.

3. Commercieel
Het indexcijfer van 104 voor de commerciële aandacht laat zien dat het bedrijfsleven tot nu toe minder inhaakt op Oranje en het WK dan in 2006 (187) en Euro 2008 (134). Dit zal waarschijnlijk te verklaren zijn door de economische situatie of wellicht doordat meer commerciële activiteiten dichter op het toernooi gepland worden.

4. Experts
De experts hebben het gevoel dat de koorts nu hoger is dan in 2008. 103 vergeleken met 95 in 2008. Wel zeggen ze dat de koorts duidelijk lager ligt dan in 2006. Toen was het indexcijfer nog 129. De experts geven ook aan dat de betrokkenheid van de consument bij Oranje wel nog moet groeien. Verder zijn de experts zeer verdeeld met hun verwachtingen over de commercie rondom het komende WK. Enkelen verwachten meer dan Euro 2008 omdat een WK meer impact heeft maar hier wordt ook de crisis  en ‘ver van mijn bed’ genoemd als redenen waarom de commercie mogelijk minder gaat inspelen.

Zie ook: Oranje-index 2010



Tags: ,

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief