Tweet
Budweiser en FIFA: de juiste combinatie?
Hij staat al een tijdje online, maar een commercial van het officiële FIFA-bier is natuurlijk verplichte kost. En het filmpje is leuk gemaakt. Toch blijf ik het raar vinden dat een Amerikaans biermerk sponsor is van voetbal. Ook al doet Amerika mee, de 97% die in Nederland dit jaar iets van het WK meekrijgt, zal daar bij lange na niet gehaald worden. En ook al is Budweiser internationaal sponsor, alleen Amerikanen mogen meedoen met de prijsvraag. Inderdaad, een prijsvraag waarmee je kaarten kunt winnen voor het WK. Juist het soort actie waar de consument niet wild van wordt. En waarmee Budweiser in 2006 in de Flop 5 voetbalacties terechtkwam.
Zonde toch? Ik zou natuurlijk niet durven roepen dat Budweiser haar sponsorbudget in de verkeerde sport investeert. Vandaag berichtte Adformatie dat de Champions League in 2009 meer kijkers trok dan de Superbowl. Maar er valt toch wel iets meer om het FIFA-sponsorschap heen te bouwen dan ze nu doen, zou je zeggen.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=3M7FjiS8HDQ]
Nog één ding: mag je tijdens het WK eigenlijk drinken in de stadions?
Ik denk dat Budweiser verder dan Nederland kijkt, zeker als WK-sponsor. De biermarkt in de westerse wereld toont al jaren een krimp, de echte kansen voor brouwers zitten vooral in Zuid-Amerika, Afrika en Aziatische landen als China en India.
Dat is zo. Ik las zojuist een artikel van de Standaard waarin stond dat de biermarkt in België ook krimpt: http://bit.ly/90Zgcy. En dat InBev (dus Anheuser Busch) veel verwacht van het WK, met Budweiser als belangrijkste merk.