Tweet
De 5 grootste missers onder de voetbalacties
In navolging op de Top 10 voetbalacties, hierbij de 5 grootste missers van de afgelopen tien jaar. De resultaten komen van de Oranje Barometer, van Trendbox en &Co, uit MarketingRSLT.
1. Vodafone – Gratis Mobihose (2006)
2. JVC – Gratis EK-bal bij aankoop TV (2004)
3. Budweiser – Maak kans op WK-kaarten (2006)
4. Mastercard – Spot de bal en win EK-kaarten (2008)
5. Pepsi – gratis Maximum supportband (2008)
Ik heb bij Trendbox gecheckt hoe deze lijst precies is samengesteld, aangezien acties die geen indruk hebben gemaakt, vast niet spontaan door respondenten worden genoemd. En inderdaad: de promoties zijn voorgelegd aan de consument met een omschrijving en een afbeelding. Vervolgens is naar zaken gevraagd als waardering en deelnamebereidheid.
Uit de top 5 kunnen we twee learnings halen. De consument wordt niet wild van het standaard ‘Koop dit / doe mee en maak kans op EK/WK-kaarten’. En pas een telefoonhoesje krijgen bij aankoop een toestel, dat staat natuurlijk niet in verhouding. Al kreeg je ‘m gratis. Een gemene deler van de nummers 2 tot en met 5 is verder dat er geen logische link zit tussen de actie en het product. Met andere woorden: ieder ander merk had met de actie kunnen komen. Dus ook al is een actie wat betreft omzet succesvol, voor je merkwaarde levert het alsnog weinig op.
Zie ook: Top 10 van 10 jaar voetbalgadgets