Media no image

4 mei 2010 | Gonnie

1

JCDecaux: ’59% kijkt voetbal buitenshuis’. Dus niet op TV adverteren?

JCDecaux adverteerde in de Adformatie van afgelopen donderdag full page, met de claim: “59% kijkt ‘n WK-wedstrijd buitenshuis.” Dit zou blijken uit een onderzoek van Kinetic. Uit ditzelfde onderzoek (zie Marketingonline.nl) blijkt ook dat de tijd die mensen buitenshuis besteden nog steeds toeneemt. En dat mensen buitenshuis ook nog steeds alert zijn: 75 procent van de Europeanen zegt aandacht te hebben voor hun omgeving. Dit zal wellicht anders zijn als men gefocust is op een groot scherm bij de kroeg, en na wat genuttigde biertjes.

Op zich is het best een eye-opener: 59% is wel heel veel. Is buitenshuis ook bij iemand anders thuis? Of op straat, met de buurt? Maar interessanter is om te bedenken wat de gedachte achter deze claim is. Zet JCDecaux zich af tegen de STER? “Besteed geen tientallen duizenden euro’s aan een commercial, want men kijkt het WK toch buitenshuis.” Maar dan nog kijkt men de uitzending zoals die op tv wordt uitgezonden. Met de STER-blokken. De bereikcijfers voor buitenreclame zorgen niet voor een vermindering van bereikcijfers voor TV, er is namelijk overlap. Of wil JCDecaux hiermee zeggen dat mensen tijdens het WK opeens de straat op gaan en er dus meer contactkans is?

Anyway: de buitenreclame-exploitant belooft een gratis effectiviteitsonderzoek bij elke billboard die op het WK inhaakt, en geeft een aantal tips op de site. Ik ben erg benieuwd hoe de WK-billboards scoren. En natuurlijk of ze door meer mensen bekeken worden, beter communiceren en beter gewaardeerd worden dan vergelijkbare, gewone billboards.



Tags: , ,

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


1 reactie op JCDecaux: ’59% kijkt voetbal buitenshuis’. Dus niet op TV adverteren?

  1. Zie hier de onderzoeksresultaten van een tweetal campagnes: Rexona en Remia:
    http://www.wall.nl/page.php?id=156&cat=home&sub=home

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief