12 mei 2010 | Gonnie
0Tweet
Social word-of-mouth AD Plopmuts: 2/3 is negatief
Gisteren kreeg ik een @-tweet van McPeppel die mij garandeerde: “Let op: de plopmuts wordt een succes. Hoe debieler hoe beter. Daarnaast: bijna alle acties van AD zijn tot nu toe geslaagd.”
Dat vráágt natuurlijk om een kleine analyse. Ik vind het oprecht jammer dat AD Sportwereld Pro dit jaar niet uitgegeven wordt. Maar de plopmuts zie ik niet veel gedragen worden deze zomer. Dus, met behulp van socialmediacheck.nl (feel free om de resultaten na te kijken) heb ik gekeken naar hoeveel mensen enthousiast zijn over de oranje kaboutermuts, hoeveel mensen het niks vinden, en ik heb ook een aantal reacties geplaatst onder ‘neutraal’. En om mijn eigen enigzins gekleurde mening niet te laten meetellen, heb ik meningen die ironisch bedoeld hadden kunnen zijn, geturfd bij deze laatste categorie.
Komt ‘ie dan.
Twitter
Positief: 13 tweets (9%)
Neutraal: 36 tweets (25%)
Negatief: 95 tweets (66%)
Verder was het opvallend dat in 26 tweets werd genoemd dat het raar is dat een Belgische kabouter het Nederlands elftal steunt. Dit is vergelijkbaar met de reacties op de sponsoring van Jupiler: landverraad. Ook Hans van Breukelen werd genadeloos behandeld met bewoordingen als ‘sneu’ en ‘triest’. Vanochtend in Goedemorgen Nederland gaf de oud-keeper aan dat hij vanwege het geld had meegedaan en dat hij zelf nooit de muts op zou zetten.
Een selectie uit bijzonder grappige tweets:
eclipse011: ‘Elke keer als ik Hans van Breukelen met een plopmuts op zie wordt de brief die ik van hem kreeg als kind een stukje minder waard’
freerkterpstra: ‘Het AD wordt overgenomen door Belgen en je krijgt meteen een Kabouter Plopmuts’
17pimos: ‘Oei vet een oranje Kabouter Plop-muts! Speciaal voor de Sneijder fans dat wel’
Hyves: geen relevante resultaten
Youtube: 5x René van der Gijp die in een VI-uitzending drie keer terugkomt op de AD Plopmuts. Met een uitgesproken mening. Geen positieve mening, voor de duidelijkheid.
Verder een filmpje van Jordi die een plopmuts opheeft. Cute! Helaas, het is niet de oranje-voetbalversie van het AD. Op Flickr staan ook drie foto’s van allerschattigste kindjes met de plopmuts op. Maar ook hier dragen ze de rode, originele variant.
Toegegeven, Twitteraars zijn niet representatief voor Nederland. En zeker niet voor de AD-doelgroep. En Nederlanders zijn eerder geneigd hun negatieve mening te ventileren dan een positieve. Dus tot slot zijn ook er 285 blog-resultaten. Maar voor een kleine analyse vind ik dat net even te veel om op allemaal door te klikken om hun sentiment te beoordelen (en socialmention geeft lang niet alle resultaten weer). Dus wie zin heeft: analyse it away! Misschien vindt McPeppel dat leuk om te doen?
Pingback: Fresh From Twitter | Twitterjob