13 mei 2010 | Gonnie
0Tweet
Het effect van inhakers – deel 3: likeability
Inhakers worden beter gelezen en herkend. Maar de consument vindt inhakers ook vooral erg leuk. Uit De Telegraaf Inhaakwedstrijd, waarin 1.750 lezers hun mening gaven over 85 inhaakadvertenties, bleek het volgende:
1. Inhakers worden 10% beter gewaardeerd dan vergelijkbare, gewone advertenties.
2. De meerderheid van De Telegraaf-lezers vindt dat inhakers de krant leuker maken.
3. Merken die Oranje succes wensten en feliciteerden – in feite de makkelijkste manier om in te haken, werden door 56% van de lezers sympathiek bevonden.
4. Ook inhaken op verlies kan rekenen op sympathie.
De consument vindt humor bovendien het allerbelangrijkste in een inhaker, blijkt uit onderzoek van de STER in 2008 (ik kan de bron helaas niet vinden). Verder moet een WK-campagne een Oranje-gevoel uitstralen en een wij-gevoel. 39% van de consumenten gaf tot slot aan met meer aandacht te kijken naar inhaakcommercials dan naar de gewone spotjes.