21 mei 2010 | Gonnie
0Tweet
Effect supermarktpromoties gemeten door GfK
Is dat even toevallig! Ik drukte de ‘publish’ knop in van de post ‘Effect supermarktpromoties gering’, en toen kwam er een dik rapport van GfK binnen: ‘Voetbaloorlog breekt los in supermarktlandschap’. GfK gaat tijdens het WK wekelijks de WK-acties van de supermarkten meten.
Alvast een drietal conclusies:
- De omzet stagneert in de Nederlandse supermarkten. In de eerste 19 weken vanhet jaar 2010 zijn de omzetten vrijwel gelijk gebleven (0.1% groei).
- De komende weken zal de concurrentie tussen de supermarkten zich vooral afspelen “wie de meest favoriete WK spaaractie heeft”. Maar liefst 13 supermarktformules strijden om de eer (… en de euro) om de opvolger te worden van de AH Welpies (EK 2008) middels een “Oranje” spaaractie (mn. gericht op de kinderen).
- Tijdens het EK 2008 behaalde de Welpies van AH 3.5% extra omzet; oftewel de totale extra supermarktomzet tijdens het EK 2008 kwam geheel op rekening van AH (€31 miljoen). AH trok meer klanten (+2.0%) en de klanten waren ook trouwer (+1.5%). Vooral onder de huishoudens met kinderen was AH tijdens het EK 2008 succesvol.
We weten dus gauw genoeg wie de slag op het schoolplein wint.