6 juni 2010 | Gonnie
5Tweet
Wij tegen de Duitsers: een achterhaald concept
Ik had het woensdagochtend met Patrick Bernhart, schrijver van het hilarische boek ’2010 – Zo werden wij wereldkampioen’ – over het immer terugkerende thema: ‘Wij tegen de Duitsers’.
Olaf Zwetsloot publiceerde toevallig diezelfde middag een column op Adformatie over dit thema in marketingcommunicatie: hij noemt dit Duitsland bashing en hij is een groot voorstander hiervan, ook in het dagelijks leven. Hij vindt het leuk om Duitsers de verkeerde kant op te sturen en krassen te maken in een Mercedes met wit-zwarte kentekenplaat.
Een aantal commercials haken dit jaar in op dit fenomeen. Zo hebben we ‘Die Antwort auf den Heineken Pletterpet’, waarin de Duitsers oordopjes in zwart-rood-geel presenteren. En de jongen die heel aardig zijn shirt geeft aan de Duitser die hij net heeft besmeurd met mayo en ketchup. Dit donkere shirt is echter het Nuon energieshirt, waardoor deze man in het oranje op de tribune komt te staan. Je kunt met de brulposter de Duitsers schreeuwend laten wegrennen uit hun kleedkamer, en diezelfde Duitse kleedkamer wordt door Histor oranje geverfd.
Dit terwijl het eigenlijk een gedateerd concept is. Bernhart vertelde mij dat veel Nederlanders tegenwoordig juist sympathiseren met Duitse voetbalclubs. Zo steunden vele Nederlanders Bayern München in de finale van de Champions League. Wellicht speelt hier mee dat de Duitsers zichtbaar dankbaar zijn dat spelers als Robben en Van Nistelrooy voor een club in de Bundesliga hebben gekozen. In zijn boek komt trouwens een verbroederingsactiviteit voor: er wordt een playbackwedstrijd gehouden met Duitse en Nederlandse spelersvrouwen, en Linda de Mol als presentatrice. En is de nieuwe angstgegner van Oranje tegenwoordig niet Portugal?
Ik denk bovendien dat het hele thema bij de jongeren ook niet meer zo leeft. Dus lach nog even om de commercials: het gaat om een uitstervend fenomeen. En dan kan ik tot slot nog vertellen dat ik woensdag ook kennis heb gemaakt met econoom Hein Schotsman van ABN Amro, die ons vertelde dat het het beste is voor de wereldeconomie als Duitsland wint.
Zou er geen verschil kunnen zijn tussen sympathie voor duitse voetbalclubs en sympathie voor het duitse nationale elftal? Zo maar een gedachte…
Absoluut. Het is alleen maar om aan te geven dat het anti-Duitsland sentiment minder wordt. Een tijd geleden was sympathie voor een Duitse club een stuk meer ondenkbaar dan nu.
Een mooie aansluitende column van Luuk Ros in de nieuwste MarketingTribune. Soms plaatsvervangende schaamte voor Heineken http://www.marketingtribune.nl/nieuws/ros-redactioneel-campingbier/
Pingback: Duitsland-Nederland inhaker van Dirk blijft op de plank « Versereclame.nl
Pingback: » Nike – Er bestaan geen vriendschappelijke wedstrijden tegen Duitsland – Verse Reclame