8 juni 2010 | Gonnie
0Tweet
De voorlopige flop 5 WK-gadgets
De Oranje Barometer meet de beste WK-gadgets, maar natuurlijk ook de slechtste. Hieronder de 5 minst populaire WK-acties tot nu toe.
1. AD – Oranje Plopmuts
2. C1000 – VoetbalGogo’s
3. ING – Persoonlijke betaalpas
4. Dirk - WK-handjes
5. Coop – Oranje Buddies
Er is het een en ander aan kritiek over het panel dat ondervraagd is: de respondenten zijn in de leeftijd van 16 jaar en ouder, en laat dat nu net niet de primaire doelgroep zijn van de supermarkten. Een uitgebreide bespreking van C1000, Dirk en Coop laat ik dus even achterwege. Trendbox geeft aan dat er een extra onderzoek is gedaan onder kinderen, waarvan de resultaten donderdag in Adformatie gepubliceerd worden. Ik ben erg benieuwd: de Buddies scoorden namelijk in een onderzoek van Kassa erg goed. Ook hoop ik dat de Beesies al in dit onderzoek zijn meegenomen voor een eerste indicatie.
Eigenlijk geldt bovenstaand issue óók voor de AD Plopmuts. Want ook al is er de communicatiefout gemaakt om Hans van Breukelen in een abri te zetten en voelen volwassenen zich aangesproken; de gadget is natuurlijk bedoeld voor kinderen. Wat niet wegneemt dat de koppeling ‘sterk sportmerk’ en een kaboutermuts niet erg slim is geweest. De consument geeft bij deze gadget inderdaad aan dat het ‘niet passend’ is.
De ING-betaalpas vond de consument niet relevant. Vreemd: een pinpas is zo ongeveer het meest relevante product van een bank – met een bijbehorende rekening natuurlijk. Maar wat hier waarschijnlijk bedoeld wordt, is dat een pas met spelers erop misschien niet zo relevant is, en dat een pas zelf geen link heeft met het WK. Het is overigens ook mogelijk een niet-oranje foto op te laten plaatsen. Maar aangezien alle ING-klanten al een gepersonificeerde pas hebben, zal de deelnamebereidheid hiervoor laag zijn.