8 juni 2010 | Gonnie
0Tweet
Oranjekoorts in supermarkten komt op gang
Nederland begint voorzichtig oranje-producten te kopen in de supermarkten. Het percentage huishoudens dat een product koopt uit het door GfK geselecteerde oranje-winkelmandje ligt nu op 6,2. Hiermee staat de tompouce-index op 72. Dit is bijna het niveau van 2008, maar het niveau van het WK 2006 wordt nog niet gehaald.
De populairste oranje-producten uit het mandje zijn: Lipton WK-producten met glas, de Page WK-rollen, Campina Oranjevla, de Buys WK-zoenen en de Babybel kaasjes. Vooral gezinnen en tweeverdieners zijn geneigd oranjeproducten te kopen. Dit geldt ook voor consumenten in de provincies Friesland, Flevoland en Noord-Holland.
De additionele omzet in de supermarkten was in de afgelopen week (22) € 7 miljoen. Het gaat hier om extra omzet ten opzichte van een gemiddelde week in 2010. De verwachting is dat de Oranjekoorts in deze week boven het Koninginnedag-ijkpunt komt.
Dirk, Bas en Digros delen alleen deze week nog handjes uit. Tegen de tijd dat de strijd om de extra supermarktomzet dus echt begint, is één van de redenen om naar deze formules te gaan, afgelopen. Ik weet niet wanneer de overige formules door hun voorraad heen zijn, maar de late start van Albert Heijn is gezien bovenstaande cijfers dus niet zo’n slechte strategie.