Tweet
Pletterpet grotere online share of voice dan Bavaria
SocialMedia8 introduceert vandaag de Fan Buzz Radar, en begint natuurlijk met de WK-acties. Volgens het bureau gaat het om een ‘onderzoek zonder obligate experts, discutabele doelgroepselectie of gemanipuleer door de opdrachtgever’.* I like.
Het onderzoek wijst uit dat Heineken in week 22 de grootste online share of voice had, gevolgd door Albert Heijn, en daarna Bavaria. Voor de biermerken geldt dat dit onder andere komt door de ‘spontane’ actie van een damesdispuut, dat in Bavaria-jurkjes bij Nederland-Ghana kwam dansen. De Telegraaf maakte hier een ‘bieroorlog’ van, terwijl de KNVB en Heineken het eigenlijk geen aandacht wilden geven.
Over beide merken is vervolgens een hoop gesproken; over Heineken net iets meer. De twee commercials zijn samen ruim 300.000 keer bekeken op Youtube. Op blogs wordt de pletterpet 10.000 keer genoemd en men discussieert volop over of de gadget wel cool is. De gadget moest waarschijnlijk even landen, maar uiteindelijk is van de Nederlanders 80% positief. Over de Dutch Dress is men nóg positiever: maar liefst 85% is te spreken over het jurkje. De video’s van de flashmob werden samen meer dan 100.000 keer bekeken.
Bekijk de volledige slideshow op Marketingfacts.
* Update 10/6: Hier is niet iedereen het over eens, zie discussie op Adformatie.