Sponsoring Geldkraan

11 juni 2010 | Gonnie

0

Bedreigingen voor sponsoring KNVB

In de WK-special van de Adformatie gisteren staat een zeer interessant artikel over sportmarketing. Onder andere Heleen Crielaard (Rabobank) en Jan de Jong (NOS) geven hierin hun mening over de stand van zaken van WK-sponsoring. En ondanks dat De Jong aangeeft dat je je merk behoorlijk veel status meegeeft als je als bedrijf in staat bent het WK te sponsoren, komen er ook heel wat kant-tekeningen in het artikel naar voren.

De flashmob van Bavaria tijdens een door Heineken gesponsord evenement geeft de complexiteit van sponsoring aan. Volgens Crielaard is het niet meer van deze tijd om zo op de rechten van sponsoren te focussen, dat past totaal niet bij de hedendaagse transparantie waar alles gericht is op ‘delen’. Dat staat volgens haar haaks op het idee van exclusiviteit.

Sponsoren maken bovendien steeds minder gebruik van de beeldrechten van het Nederlands elftal die je alleen als sponsor hebt. “Je kunt je daarom steeds makkelijker associëren met het WK zonder je te liëren aan een officiële partij”, geeft de Jong aan.

Waar voorheen vooral branding het doel was van sponsoring, is dat in deze tijden vooral keiharde sales. Het enorme bedrag dat je investeert, moet één-op-één terugkomen in omzet. Crielaard: “Daarom zie je in de sportwereld over het algemeen dat traditionele merken plaats maken voor bijvoorbeeld supermarkten. Die weten: dit stop ik erin en dit krijg ik eruit’.”

Volgens de Jong is het een typisch Nederlands fenomeen dat zoveel merken meedoen in de voetbalgekte, en ook dat zij ver voor aanvang van het WK beginnen met de communicatie. In andere landen ligt de focus op de WK-periode zelf, en wordt het grootste aandeel van de mediabestedingen gedaan door de sponsoren, die vooral ten goede komen aan de zender met de uitzendrechten.

Zie hier alle artikelen over sponsoring en ambush marketing.



Tags: , ,

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief