Media
11 juni 2010 | Gonnie
0Tweet
Marktplaats als graadmeter voor oranjekoorts
Leuke invalshoek in een artikel op Telegraaf.nl: Marktplaats als indicator voor de oranjekoorts en de populariteit van de WK-gadgets. Want ook hier is er een kwestie van vraag en aanbod. Afhankelijk ook van schaarste natuurlijk, want de Dutch Dress is op de site al uitverkocht, en is niet in alle supermarkten verkrijgbaar. En dat blijkt op Marktplaats: het oranje jurkje van Bavaria wordt meer dan tweeduizend keer aangeboden, maar er is maar liefst 36.000 keer naar gezocht.
Volgens Marktplaats zijn Nederlanders echte verzamelaars. ‘Als mensen eenmaal beginnen aan een collectie, willen ze die simpelweg compleet hebben.’ De verzamelwoede gaat volgens haar zo ver dat mensen bereid zijn te betalen voor een artikel dat eigenlijk gratis is. Bijna alle oranjegadgets worden aangeboden op de site. Opvallend is ook dat de Beesies die pas sinds maandag verkrijgbaar zijn al een plek in de top 10 van WK-artikelen innemen.’
Uit cijfers van Marktplaats lijkt de oranjekoorts heftiger dan twee jaar geleden tijdens het EK. ‘De zoektermen naar oranje en WK zijn voor het toernooi al veel hoger dan tijdens evenement twee jaar geleden’.