11 juni 2010 | Gonnie
0Tweet
WK-campagnes Bavaria en Grolsch het meest effectief
Vlak voor het weekend nog een laatste onderzoek, gelezen op Marketingtribune: de tweede meting van Bureau Consumenten Onderzoek (BCO, De Telegraaf). In dit onderzoek wordt aan telkens 300 consumenten gevraagd welke WK-gerelateerde commercials zijn gezien en welke merken het beste passen bij het WK en Oranje.
In vergelijking met de vorige onderzoeksresultaten zijn vooral Bavaria en Grolsch enorm gestegen. Bavaria stond op nummer 10 en neemt nu de derde plaats in. Voor Bavaria heeft dit natuurlijk wel met iets meer te maken dan alleen het zien van de commercial; de buzz rond de flashmob zou in reclameseconden niet te betalen zijn.
Grolsch heeft een enorme vlucht genomen in het klassement: het merk stond op nummer 31, maar staat nu op nummer 9. Deze bierbrouwer neemt met de WK-campagne de concurrerende merken op de hak door aan te geven dat premiums vooral je iets voor het product zelf moeten doen. De campagne is behoorlijk sterk, met allerlei toepassingen rondom koel bier, en een ondersteunde commercial met humor. Ter illustratie: gisteren introduceerde Grolsch de Koelkast hulplijn, waarover behoorlijk gesproken wordt.
Heineken wás al effectief: deze stond in de eerste meting op 1 en geeft die voorsprong niet weg. Een tweede plaats is voor Albert Heijn. En dit terwijl de Beesie-commercial pas afgelopen zondagavond voor het eerst werd uitgezonden. Albert Heijn stond in de eerste meting, ruim twee weken geleden, al op nummer drie. Er is dus geen commercial voor nodig om de consument het idee te geven dat hij een commercial van jouw merk heeft gezien.
Tot slot ook goed nieuws voor ING. In de vorige meting werd zusje en voorganger Nationale Nederlanden nog meer aan het WK en Oranje gelieerd dan door de hoofdsponsor zelf. Nu staat ING op nummer twee op het onderdeel ‘past bij Oranje’, voor onder andere de van oudsher oranje-merken Nike en de Staatsloterij.