Merken Ambush Bavaria Dutch Dress The Star

15 juni 2010 | Gonnie

3

PR-stunt Bavaria miljoenen waard

Lees hier het hele verhaal over de Bavaria-babes Dutch Dress guerrilla-actie.

De PR-stunt van de Bavaria-babes was vandaag hét gesprek van de dag. Vanavond was er een item in het NOS Journaal, RTL Boulevard en het RTL Nieuws. Maar ook de buitenlandse media smulden van de actie: onder andere The Star (ZA), The Guardian, en naar het schijnt zelfs CNN vonden dit incident vele malen interessanter dan de wedstrijd Nederland-Denemarken. Ook over de Vuvuzela’s hoor je niemand meer. Google it yourself, de lijst is eindeloos.

Ook op Twitter kwam er bijna niets anders voorbij vandaag. Ik schat dat er zo’n 30.000 tweets voorbij zijn gekomen met de hashtag Bavaria. Dus nog zonder Bavaria zonder hekje, met alleen Dutch Dress of ‘oranje jurkje’. Dus dan weet je dat er ook offline behoorlijk over is gesproken. De PR-stunt is in mediawaarde vele miljoenen waard.

Is de arrestatie terecht? Absoluut. Natuurlijk mag je gewoon met een oranje jurkje met klein Bavaria merklabeltje in een stadion te zitten. Maar zodra een actie georganiseerd is, mag FIFA of een FIFA-sponsor ingrijpen. Bavaria-directeur Peer Swinkels speelt de vermoorde onschuld, maar hij weet natuurlijk donders goed hoe het werkt. Aangezien het trucje bij de KNVB ook al goed werkte, waarom dan niet in Zuid-Afrika?

Heeft de FIFA slim gehandeld? Nee. Fans vinden dit soort acties prachtig, niet alleen om de leuke dames, maar ook omdat het ludiek is. We houden van underdogs, dus ook van kleinere merken die tegen marktleiders aanschoppen. Bij Budweiser werkt het nog beter dan bij Heineken, want met dat Amerikaanse merk heeft de Nederlandse consument weinig betrokkenheid. Zoals al vermeld in het artikel over bedreigingen van sponsoring, is het krampachtig vasthouden aan sponsorrechten niet meer van deze tijd. FIFA zou eens moeten gaan nadenken over andere verdienmodellen.

Ondertussen produceert De Telegraaf lekker door: er zijn maar liefst 6 verschillende artikelen online verschenen over deze rel. De meest recente gaat over de Britse analist Robbie Earle, die een deel van de kaartjes die hij kreeg voor vrienden en familie, zonder toestemming doorverkocht aan een derde partij. Ja, de partij die de stunt van de babes mogelijk maakte. Earle is ontslagen.

Zijn er naast deze analist, FIFA en Budweiser nog meer slachtoffers? Wat mij betreft mogen de Bavaria-babes zelf hun beklag doen bij hun opdrachtgever. Als het echt zo is dat zij niet op de hoogte zijn gebracht over de risico’s van het verkleedpartijtje, is dat natuurlijk schandalig. Bovendien had Bavaria zich meteen als verantwoordelijke moeten opwerpen. De meiden zijn zich rotgeschrokken van de bedreigingen over een gevangenisstraf. Bovendien hadden ze het ontzettend koud in hun korte jurkje. ;)

Dus Peer, geef ze inderdaad maar vrij-af aanstaande zaterdag en stuur ze op kosten van Bavaria op een mooie tour door Zuid-Afrika. Je bent nú al de winnaar van dit WK.

Update 16/6 9.30u: Bavaria-babes opnieuw opgepakt en gearresteerd. Waar is Bavaria zelf?

Lees hier alle artikelen over ambush marketing
Lees hier alle artikelen over de Bavaria Dutch Dress



Tags: , , , ,

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


3 reacties op PR-stunt Bavaria miljoenen waard

  1. Jeroen :

    Leuke stunt van de Nederlandse meisjes, maar nu schreeuwen ze moord en brand. Hoe noemen we meisjes ook alweer die zich voor geld laten gebruiken? Deze bier-sletjes hebben zich voor een ticket verkocht. We weten gelijk wat ze waard zijn. En Bavaria? Fijnmerk hoor!

  2. Ragna Dik :

    Mediawaarde ok, maar heeft het ook het gewenste effect? Reacties als ‘jurk of niet, mij krijg je niet aan die bocht’ lees ik regelmatig. Ook de ontwerpster van de jurk was niet te spreken over deze wijze van marketing voeren.

    • Dat is lastig te zeggen natuurlijk. Ik merk ook dat mensen vinden dat Bavaria de ´arme meisjes´ voor de consequenties laat opdraaien, en dat voor 10 euro per uur. Terecht. Socialmedia8 komt volgende week weer met een analyse van de online buzz, hierin wordt het sentiment ook meegenomen.
      En wat betreft de verkopen: Een nieuw merk zou hier meteen effect van ondervinden. Maar in dit geval gaat het om een volwassen merk in een verzadigde markt. In ieder geval zal Bavaria meer top-of-mind zijn bij de consument: degenen die neutraal staan tegenover Bavaria zullen het merk wellicht een keer proberen. De consumenten die al Bavaria-fan zijn, zijn dit nu extra, als een soort van trots. En de mensen die Bavaria bocht vinden, nee, die zullen nooit door zo’n actie worden overgehaald.

Laat een reactie achter bij Ragna Dik Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief