17 juni 2010 | Gonnie
0Tweet
Additionele WK-omzet supermarkten nu al 24 miljoen
GfK geeft in de meest recente tompouce-index meting aan dat in de afgelopen twee weken al 24 miljoen extra omzet is behaald. 17 miljoen hiervan werd in de afgelopen week uitgegeven. De prognose voor wanneer Oranje de finale haalt, is dat de supermarkten 50 miljoen extra omzet in het laatje krijgen.
De populairste WK-artikelen in de supermarkten zijn: M&M’s WK-editie, de Bifi Oranjesupporter, Campina Oranjevla, Buys WK-zoenen en de Celavita Oranje Hempies.Vooral in de Randstad is men gevoelig voor de oranjeproducten. En traditioneel stoppen de huishoudens met kinderen veel oranjeproducten in hun winkelmandje. Het inkomen van het huishouden maakt hierin geen verschil.
De tompouce-index – het percentage huishoudens dat een oranje-artikel koopt ten opzichte van Koninginnedag – staat nu op 114. Dit is op het niveau van 2008; maar het niveau van 2006 wordt nog niet gehaald. Vorige week stond de index nog op 72, er is dus zeker sprake van een stijging nu het toernooi voor Nederland begonnen is. GfK verwacht deze week de piek in oranjekoorts.