17 juni 2010 | Gonnie
0Tweet
ING WK-nomie: kids en voetbal
Het vierde WK-nomie onderzoek van ING gaat over kinderen. De oranjekoorts is gepeild onder 700 kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar. Welke voetballers zijn favoriet, dromen ze zelf van een carriere bij Oranje, waar kijken ze voetbal en wat verwachten ze van het Nederlands Elftal dit WK? Het volledige onderzoeksrapport staat nog niet online.
Het meest interessante vind ik natuurlijk wat zij vinden van de WK-gerelateerde acties. Volgens ING zijn de supermarktacties razend populair en ontstaat er vaak een levendige ruilhandel onder kinderen om de WK-gadgets. Hoeveel figuurtjes ze kunnen sparen, hangt grotendeels af van de hoeveelheid boodschappen die hun ouders doen. De meeste kinderen zullen namelijk niet zelf de portemonnee trekken om oranje-artikelen te kopen. Eenderde van de kinderen geeft aan dat hun ouders speciale oranjespullen zullen kopen voor het WK. 6% geeft aan zelf artikelen te willen kopen, zoals sjaals, petjes en t-shirts.
Nog wat leuke resultaten: jongens dromen ervan om profvoetballer te worden, terwijl de meisjes ‘popster’ op nummer 1 van hun ambities hebben staan. Verder denkt 78% van de kinderen dat voetballers meer verdienen dan de minister-president, terwijl 7% denkt dat de profs jaarlijks minder dan 50.000 euro krijgen. De kids zijn superoptimistisch over de kansen van Oranje: 53% denkt dat Nederland wereldkampioen wordt. En opvallend: in de finale zelfs deze jonge generatie Oranje het liefst spelen tegen Duitsland.
Zie ook: Wereldwijd WK-nomie onderzoek ING