Tweet
Franse bedrijven stoppen met inhaken op Les Bleus
Vanochtend op Volkskrant.nl: een aantal Franse bedrijven gaat stoppen met hun campagne rondom het Franse team. Crédit Agricole (zie commercial) ziet er geen heil meer in en ook fastfoodketen Quick heeft zijn commercial met onder andere Anelka stopgezet. Carrefour, official partner van de nationale ploeg, zet de sponsoring voorlopig voort. Kledingsponsor Adidas is wel ‘ontsteld en bedroefd’ maar laat het team ook nog niet in de steek.
De prestaties van het team zijn dramatisch, net als de sfeer binnen het elftal. Tijdens de wedstrijd tegen Mexico was de stand bij rust 0-2 en Anelka was zo gefrustreerd dat hij coach Domenech toeschreeuwde: ‘Laat je in je kont neuken, vuile hoerenzoon.’ Anelka werd naar huis gestuurd, de groep wilde niet meer trainen, een official bij de voetbalbond legde zijn functie neer en zelfs Sarkozy bemoeide zich ermee. Er is zelfs sprake van dat Frankrijk de laatste kleine kans om zich voor de achtste finales te plaatsen – de wedstrijd vanmiddag om 16.00 uur tegen Bafana Bafana - laat schieten.
Over het algemeen lijkt het veiliger om een team te sponsoren dan een individuele sporter. Denk bijvoorbeeld aan het leger minaressen van Tiger Woods, en de coke-verslaving van Yuri van Gelder. Het is zeldzaam, maar een schaamteloze vertoning van een heel elftal komt dus ook voor.