22 juni 2010 | Gonnie
0Tweet
Oranje-bashing in Duitse Fisherman’s Friends commercial
Michael van Os maakt zich er op zijn blog Reclamewereld heel boos over: een Duitse commercial van Fisherman’s Friend. Ja, een Duitse commercial. En je raadt het al… Waar vele Nederlandse merken ook dit jaar de Duitsers in de zeik nemen, kan een Duits merk dat natuurlijk ook met ons.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=kycikQQT8N0]
Maar Bert Vuijsje brengt Van Os later tot een ander inzicht: “Duitsland heeft jarenlang met superieure verbazing naar alle opwinding in het kleine buurland gekeken, zoals wij in voetbalcontext naar de rivaliserende emoties in België en Nederland kijken. Dat lijkt nu dus te zijn veranderd.” Volgens Van Os heeft Nederland dus Duitsland een minderwaardigheidscomplex bezorgd.
Ik ben benieuwd of De Telegraaf morgen over een ‘reclame-oorlog’ praat. Of mag die uitdrukking niet in deze context?
Minderwaardigheidscomplex lijkt me wat ver gaan, maar een knappe kleedkamer hebben ze wel. Volgens Histor althans:
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=sgH2MK-tI9o&hl=nl_NL&fs=1&]