Sponsoring no image

25 juni 2010 | Gonnie

0

Heleen Crielaard: “Het jurkenverhaal kent alleen maar verliezers”

Er kwam wat kritiek op mijn interview met Cor Hospes over de stunt van Bavaria. Hospes zou zurig reageren en gewoon jaloers zijn. Terwijl hij natuurlijk enthousiast is, maar gewoon aangeeft hoe het beter had gekund. Er zijn meer vakgenoten die iets aan te merken hebben op de guerrilla-actie. Zelf heb ik de rondvraag op Adformatie gemist (ik heb voornamelijk kritiek op het gebrek aan verantwoordelijkheid nemen); hieronder volgt een samenvatting van enkele reacties.

Bob van Oosterhout, directeur van sportmarketingbureau Triple Double vindt Bavaria de grote winnaar, maar geeft wel aan dat de enorme publiciteit voornamelijk in de hand is gewerkt door FIFA, en niet het gevolg is van enorme creativiteit van Bavaria zelf. Ook hoopt hij dat de stunt op tijd eindigde.

Dit laatste is precies het punt dat Theo van der Meer, creative director van BijlPR, aanhaalt: “Bavaria ging de kleedkamer in met een 4-0 voorsprong. Maar na rust is het tij gekeerd. Twee rode kaarten om de oren en geruchten dat er geen eerlijk spel is gespeeld. Nu is het wachten op de verhalen in de derde helft. Aan Bavaria de taak die derde helft te monitoren.”

Marcel Beerthuizen kijkt, logisch gezien zijn deskundigheid, vooral naar de kant van sponsoring. Hij geeft aan dat aan die kant iets moet veranderen: “FIFA moet haar sponsors aansporen, of beter nog verplichten, het sponsorship te activeren.” Met andere woorden: de sponsoren laten ruimte over aan de ambushers om de publiciteit te pakken. Consumenten zijn volgens Beerthuizen helemaal niet geïnteresseerd in welke status (sponsor of niet sponsor) een merk heeft, ze worden slechts geraakt door merken die relevant inhaken.

Hoofd sponsoring van Rabobank, de grootste sponsor van Nederland is Heleen Crielaard, zij komt met een zeer duidelijke mening: “Uiteindelijk kent het jurkenverhaal alleen maar verliezers”. Heel concreet wordt zij vervolgens niet. Ook zegt ze: “Bavaria ging prat op hun eigen slimheid en daar moeten we nu, wellicht met heel Nederland, duur voor betalen.” Zou ze hiermee de Holland-Belgium bid mee bedoelen?



Tags: , , , ,

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


0 reacties op Heleen Crielaard: “Het jurkenverhaal kent alleen maar verliezers”

  1. Ik weet niet exact wie welke conclusies trekt n.a.v. mijn reactie, maar Bavaria lijkt me absoluut de grote winnaar! Wereldwijde PR, de sympathie van het volk en e.e.a. precies op tijd ‘weten te stoppen’. Wel klopt het dat ik heb gezegd dat het inderdaad aan Fifa te danken was dat e.e.a. in een stroomversnelling en onder een vergrootglas terecht kwam (en het niet direct met creativiteit te maken had..) Groeten vanuit Kaapstad, Bob van Oosterhout/Triple Double sportmarketing BV

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief