30 juni 2010 | Gonnie
0Tweet
Run op reclameseconden rondom Nederland-Brazilië
Volgens Telegraaf.nl is de oranjekoorts in reclameland op een hoogtepunt. Nadat het Nederlands elftal zich maandag had geplaatst voor de kwartfinale, is een run ontstaan op de reclameminuten rond de wedstrijd van vrijdag.
De wedstrijd Nederland-Slowakije werd maandag door ruim 6 miljoen mensen in huiselijke kring bekeken, met alle kijkers buitenshuis komt het totaal op maar liefst 10,1 miljoen, een record. De STER verwacht dat dat aantal tijdens het treffen met Brazilië nog hoger zal liggen.
“Een seconde zendtijd in een reclameblok rond de wedstrijden van Oranje kost 113.000 euro”, zegt De Telegraaf. Hm, dat lijkt me het tarief voor 30 seconden. ”Dat is echter het bedrag dat een reclameseconde zou kosten wanneer Nederland in de finale speelt. STER-directeur Buurman legt uit: “We berekenen de adverteerders het tarief alsof Nederland de finale haalt, dan weten ze waar ze aan toe zijn. Als Oranje er eerder uitvliegt, wordt dat bedrag met terugwerkende kracht aangepast.” Serieus? Het finale-tarief is toch gewoon gebaseerd op GRP’s? Dus je betaalt heel veel voor een kwartfinale, want achteraf is die net zoveel waard als een finale als Nederland de finale haalt. Hm.
De Telegraaf besluit: “Het valt de STER op dat er tijdens het huidige WK opvallend veel oranjereclames worden uitgezonden. Ook de zogenoemde inhaakcampagnes, advertenties die inspelen op de actualiteit, zijn populair.” Joh.
Er is dit jaar al een record aan WK-gerelateerde mediabestedingen. In de maanden mei en juni (bestedingen gemeten tot en met 20 juni) is 40 miljoen euro uitgegeven aan WK-gerelateerde campagnes. Dit is volgens onderzoeksbureau Nielsen meer dan tijdens toernooien van 2 en 4 jaar geleden. In 2008 werd 27,5 miljoen euro besteed aan inhakers, in 2006 was dit zelfs 30 miljoen. De grootste WK-adverteerder dit jaar is Albert Heijn met de beesie-campagne.