7 juli 2010 | Gonnie
0Tweet
Albert Heijn meeste mediabestedingen rondom WK
Volgens Distrifood heeft Albert Heijn 1,9 miljoen euro uitgegeven aan reclame rond de wedstrijden van het WK voetbal. Hiermee is de supermarkt de grootste WK-adverteerder. Ik neem aan dat het hier om Nielsen cijfers en dus bruto bestedingen gaat. Bijna 20% van de WK-bestedingen komt uit de detailhandel. BCC staat met 1,3 miljoen op een tweede plaats.
Het zijn vooral de lichaamsverzorgingsproducten voor mannen die veel zijn te zien rond de wedstrijden. Deze groep neemt een gezamenlijk aandeel van 20% in. Nummer drie zijn de financiële instellingen (8%), waar oranjesponsor ING verantwoordelijk is voor bijna een derde deel van de uitgaven. In totaal is al voor ruim 60 miljoen euro aan commerciële zendtijd door de STER uitgezonden.
Opvallend is verder een ander bericht waarin geschreven wordt over een onderzoek van een Duits onderzoeksbureau, dat meldt dat merken van Unilever vaker te zien zijn op de Nederlandse TV dan FIFA-sponsoren als Coca-Cola, Sony en Adidas. Van alle spotjes uitgezonden rondom zes wedstrijden in de groepsfase van het WK was 8,5 procent van Unilever.