Tweet
GfK: ‘Buddies van Coop meest succesvolle WK-gadget’
Uit onderzoek van GfK is gebleken dat de Nederlandse consument de buddies van Coop de leukste supermarktgadget tijdens het WK vonden. Op twee eindigden de beesies van AH, gevolgd door de juichbandjes van Plus, de Sparky’s van Spar en de WK-handjes van Dirk.
Volgens GfK is het logisch dat de WK-gadget van Coop zo populair was. De buddies waren in trek bij gezinnen met kinderen en juist de jengelfactor van kids zorgt voor de keuze van de supermarkt. Ook opa’s en oma’s worden vaak ingeschakeld voor het sparen.
Ik weet niet wat de criteria van ‘succesvol’ zijn. Is dat omzet, of stijging in omzet van de supermarkt? Of gewoon de populariteit van de gadget zelf? Bij GfK krijg ik helaas geen gehoor.
De buddies waren ook al het meest populair in een Kassa-onderzoek, dat voor aanvang van het WK plaatsvond. Ik moet zeggen dat de buddies ook inderdaad het meest om het lijf hadden, zeker vergeleken met de kleine plastic Stacky’s of Handjes. En ze maakten geluid, ook uniek ten opzichte van de concurrerende gadgets. Alleen die sexy buddies die de gadget moesten promoten vind ik nog steeds een misser.
Ik moet wel zeggen, ik werk in een Coop Winkel, en in de weken tijdens de actie met de buddies lag de omzet gemiddeld 5 tot 10% boven het niveau. In andere winkels werken zelfs percentages tot boven de 30% gehaald. Dus het is voor de Coop zeker een leuke zet geweest!
Dat zijn behoorlijke indices. Goed zeg, bedankt voor de aanvulling!