4 september 2010 | Gonnie
0Tweet
Oranje ING-leeuwen op de reservebank
Ik had de advertentie gemist, maar gelukkig had Reclamewereld ‘m opgepikt: de ING-inhaker gisteren, op de dag van de eerste EK-kwalificatiewedstrijd tegen San Marino.
Hierin wordt de nieuwe slogan van de bank genoemd: ‘Hoeveel bank wil je hebben?’ Waarop de rechter leeuw antwoordt: ‘In ieder geval een goede reservebank.’ Want dat is precies waarop de oranje leeuwen geplaatst zijn, nu de ING voor een nieuwe campagne heeft gekozen.
De rationale achter de nieuwe campagne klinkt goed. Iedere dienstverlener roept dat ze ‘de klant meer centraal stellen’, maar dat concept doet toch vaak aan als een lege huls. Maar door de werknemers af te rekenen op de zogenaamde Net Promotor Score, maakt ING dit wel heel concreet. De bonus van de werknemers is hiermee afhankelijk van in hoeverre de klant zijn bank aanbeveelt bij anderen.
De oranje leeuwen hadden vooral een functie in de transitie van Postbank met zijn blauwe leeuwen naar de ING. Maar ze straalden geen deskundigheid uit. Tja, als ik bij een afspraak in een dierenpak kom opdagen, neemt ook niemand me serieus. Maar de leeuwen blijven dus wel aanwezig in de communicatie rondom de KNVB-sponsoring. Ik snap dat de nieuwe positionering zich niet makkelijk laat doorvertalen naar ‘juichen voor Oranje’, maar ik kan me goed voorstellen dat de rechter leeuw een beetje beledigd is.