Merken no image

6 september 2010 | Gonnie

1

Dirk haakt in op pay-offs van A-merken

Ik heb ooit een definitie beschreven van een inhaker: een marketingcommunicatie-uiting die verwijst naar een actuele gebeurtenis. Maar wat Dirk hier doet, is eigenlijk ook een beetje inhaken.

Als de aanbiedingen en uitingen niet in samenspraak met de merken tot stand waren gekomen, zou de term ambush marketing – veelvuldig besproken tijdens het WK – van toepassing zijn geweest. Een betere, wat minder negatieve term, is slipstream marketing: meeliften op de bekendheid van iets of iemand anders. En wat hier gebeurt, is dat de supermarktketen, net als bij een klassieke inhaker, namelijk een thema leent van iets dat buiten het merk staat. Leg ik dat een beetje duidelijk uit? Dirk gebruikt de pay-off van een ander merk om de boodschap sterker te maken.

Ik denk dat de advertenties en billboards effectief zullen zijn. Ze hebben stopping power én zullen de aandacht vasthouden. De lezer of voorbijganger zal immers denken: ’Wat klopt er niet?’ De Uniekaas-variant vind ik wat minder geslaagd, maar de pay-offs van Cillit Bang, Calvé en Danoontje zijn sterk genoeg om dat effect te sorteren. Zie ook de inhakers met de pay-offs van Chocomel, Mona, Whiskas en Knorr. Je zou eindeloos op dit thema kunnen variëren.

Het idee is in ieder geval geweldig. En zoals bij elk geweldig idee denk je: ‘Waarom heeft niemand dit eerder gedaan?’ Nu ben ik natuurlijk nog een rookie in het vak, dus als iemand soortgelijke voorbeelden heeft, laat het me vooral weten.

Dirk en bureau XXS krijgen intussen een stevige plaats in de hall of fame der inhaakkoningen. Over twee weken kunnen we vast ook een mooie inhaker op Prinsjesdag verwachten. Bekijk hier alvast wat leuke voorgangers.



Tags: , ,

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


1 reactie op Dirk haakt in op pay-offs van A-merken

  1. Pingback: Slim van Dirk. « social roadtrip

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief