Merken no image

27 september 2010 | Gonnie

0

Bavaria grote winnaar Gouden Inhaakmedailles

Afgelopen vrijdag zijn de Gouden Inhaakmedailles uitgereikt voor inhakers op het sportjaar 2010. Van de 23 nominaties zijn er slechts 5 beloond met een medaille, en dit waren alleen WK-inhakers. Bavaria is de grote winnaar. Echter, er is wat mij betreft een aantal inhakers die missen tussen de winnaars en nominaties.

Er was een prijs voor de sales promotion: het jurkje zelf. Terecht, want zeer vernieuwend. Daarnaast kreeg Selmore een prijs voor de octopus Paul inhaker na de WK-finale, die ik zelf nogal flauw vond. In deze advertentie werd Oranje bedankt, en octopus Paul ook. Waarvoor? De inktvis voorspelde immers het verlies van Oranje. Voor de calamares misschien? Ik had liever de finalewinst gezien.

Verder ging de creative instant award – de prijs voor de écht actuele inhaker – naar XXS, die de Bavaria Babes liet figureren (zie hier de making of) in de Fifa Dirk inhaker. Terecht. Al was de ‘Afrekenen met ’74′ inhaker die was gemaakt voor een eventuele halve finale tegen Duitsland nóg meer de award waard geweest.

Een opvallende afwezige in de nominaties was de ambush marketing actie met de Bavaria Babes. Deze actie was immers hetgeen dat zoveel buzz veroorzaakte voor Bavaria en de Dutch Dress. En hetgeen dat zorgde voor de inspiratie van de Dirk-inhaker. Wellicht moet de jury van de Inhaakmedailles een nieuwe categorie toevoegen: guerrilla marketing.

Of beter nog: de categoriën gewoon afschaffen. Er wordt immers niet per categorie een prijs uitgereikt. En voor zover ik weet heeft er nog nooit een crossmediale nominatie gewonnen. De winnende case van Beter Horen is immers ook een combinatie van een sales promotion – de oordopjes in het Vuvuzela Noodpakket – en een guerrilla actie – de hoortest op Schiphol. Of is dat dan weer crossmediaal? Weg dus met die categoriën.

Beter Horen is ook een terechte winnaar overigens. Want met een mooie intrinsieke link met het merk én inhakend op de vuvuzela. De laatste winnaar was de super-epic Write the future commercial van Nike, door Wieden + Kennedy.

De rest van de nominaties zijn allemaal omgezet in eervolle vermeldingen. Waarbij ik eigenlijk ook nog wel wat inhakers miste, zoals Grolsch. Wellicht was de koelserver te tijdloos, maar de koelserver-commercial was toch zeker actueel, én leuk. En de Bloed Oranje campagne van Nike vond ik bijna net zo poëtisch als de internationale Write the Future commercial. Tot slot: waar is de guerrilla-inhaker van Centraal Beheer, met het scherm dat op zwart ging? Paste deze ook niet in een categorie?

Dit artikel verscheen eerder op Molblog.



Tags: , , , , , , ,

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief