Inspiratie Heineken Social networking sinds 1873

5 februari 2011 | Gonnie

3

Wanneer is een uiting een inhaker?

Vorige week tweette Hyves-CEO Marc de Vries vol enthousiasme over een advertentie van Heineken. Waarbij hij zich afvroeg: “Is dit de inhaker van het jaar?” Wellicht was hij enigszins bevooroordeeld. Het logo van zijn werkgever speelde immers een hoofdrol in de uiting. Maar dat terzijde.

Een andere collega, Mark Reithofer, vroeg mij om mijn mening. Ik meldde dat de inhaker in ieder geval van vórig jaar was. Waarop Marc de Vries sympathiek reageerde met: “Heb ik hem een jaartje gemist… ik moet ook niet zoveel zuipen!”

Dat Marc begin februari dacht dat het om een actuele inhaker ging, is precies waarom deze – overigens goed bedachte – uiting van Heineken juist géén inhaker is. Een inhaker haakt namelijk in op een actuele gebeurtenis, iets dat op dat moment gesprek van de dag is. En is dus niet meer relevant als hij op een ander moment wordt geplaatst. Denk aan Unox die speculeert over een Elfstedentocht in hartje zomer. Of een commercial van Centraal Beheer over woonboten in een oneven jaartal.

Deze uiting van Heineken werd eind december geplaatst, en ik werd er door Heineken Brandmanager Rob van Griensven op geattendeerd. Ik zat toen in het buitenland en kende de context niet helemaal, maar vond het een ‘vreemde Oud en Nieuw inhaker’. Dit heb ik nooit toegelicht, sorry Rob, maar dat maak ik bij deze goed denk ik. Er werd geopperd dat het een inhaker was op ‘het jaar van de social media’. Ehm… pas in 2010? Bovendien, dat zou opper-Hyver Marc de Vries dan wel hebben geweten, toch?

Kortom: Heineken had allerlei momenten kunnen kiezen om deze advertentie te plaatsen. En dus is deze uiting geen inhaker. Niet dat dat ook maar een beetje boeit natuurlijk. Het is gewoon een steengoede advertentie.



Tags: , , ,

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


3 reacties op Wanneer is een uiting een inhaker?

  1. Pingback: » Heineken – Sunrise belongs to moderate drinkers | Verse Reclame

  2. Pingback: 9 tips voor inhakers met impact (en 30 inspirerende voorbeelden) /  Blog – Hans van Goor

  3. Pingback: 9 tips voor inhakers met impact (en 30 inspirerende voorbeelden) | The New Media Factory (TNMF)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief