Merken Heineken #Barman

26 mei 2011 | Gonnie

0

De #barman van… Heineken

Ruim voordat duidelijk werd dat de Champions League finale van zaterdag aanstaande wel eens BAR tegen MAN kon worden, tweette @JOR_ID (bekend van meer scherpe vondsten): “De finale wordt dus #barman… Leest u mee hoofdsponsor #Heineken?”

Natuurlijk ontdekten meer mensen deze toevalligheid, en linkten er ook een biermerk aan.

Een logische vraag aan Rob van Griensven, brand manager van Heineken en zelf ook actief aanwezig op Twitter, is dan ook: hadden jullie zelf al het idee voor #barman, toen eenmaal de kans van deze twee clubs in de finale ontstond?
“Een goed idee heeft vaak vele vaders zullen we maar zeggen. Al tijdens de kwartfinales werden er op Twitter grappen gemaakt over de potentiële finale, aangezien het gebruikelijk is om bij voetbalwedstrijden de eerste drie letters van beide clubs tot een hashtag te vormen. Dat hadden meerdere mensen die (in)direct bij Heineken betrokken zijn ook voorbij zien komen.”

Maar Jordi kwam niet alleen met het idee, maar werkte het ook uit tot een design dat via via terechtkwam bij TBWA\Neboko. Wat vonden jullie ervan en wat gebeurde er daarna?
Van Griensven: “Het zag er goed uit. Het was echter duidelijk een conceptmatige schets. We hebben aangegeven dat we op dat moment net intern aan het bespreken waren hoe we met #barman iets zouden kunnen gaan doen. Daarna hebben we TBWA hierop gebriefd.”

“Een idee moet je voor de juiste doelgroep op het juiste moment op het juiste kanaal verspreiden. Dus niet direct de eerste gedachte delen op social media.”

Er waren meer mensen met het idee.  Is Twitter een bedreiging voor reclamemakers, omdat een grap is vaak al viraal gegaan voordat een daadwerkelijke uiting in de media heeft kunnen staan?
Van Griensven noemt Twitter juist een rijke inspiratiebron voor reclamemakers: “Het is als communicatiekanaal een bijna real-time manier om te zien wat er leeft in de maatschappij. Het gaat er volgens mij om dat een goed idee dan voor het juiste merk en voor de juiste doelgroep op het juiste moment binnen het juiste kanaal wordt verspreid. Dus niet direct de eerste gedachte delen via social media, maar het idee de tijd geven om goed uitgewerkt te kunnen worden.”

Krijgen jullie vaker ideeën aangedragen? En doen jullie daar dan iets mee?
“Heineken krijgt vaak ideeën van consumenten en bedrijven aangereikt. Dit geldt overigens natuurlijk ook voor de partijen met wie we intensief samenwerken, zoals reclamebureaus. We kunnen en willen niet alle ideeën tot uitvoer brengen, maar blijven uiteraard altijd geënteresseerd in goede en slimme ideeën.”

In hoeverre heeft #barman ervoor gezorgd dat geplande campagnes zijn aangepast?
“Niet, dit is een uitbreiding van de UEFA Champions League campagne. Een online inhaker op de actualiteit.” Wat we precies nog gaan zien in aanloop naar de finale, houdt van Griensven een verrassing. We moeten volgens hem de Heineken Facebook-pagina en @Heineken_NL goed in de gaten houden. En natuurlijk de hashtag #barman.



Tags: , , , , , , ,

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief