3 oktober 2011 | Gonnie
0Tweet
Een vooruitblik op sportjaar 2012
Eén dezer dagen worden de nominaties van de Sponsorringen 2011 bekendgemaakt. Er schijnen mooie cases te zijn, maar eigenlijk is 2011 natuurlijk gewoon een ‘tussenjaar’. Stiekem wachten we allemaal op 2012: het jaar met een EK voetbal en de zomerspelen. Bob van Oosterhout, directeur van sportmarketingbureau Triple Double, blikt vooruit.
Uniek aan de Olympische Spelen in Londen is natuurlijk dat deze heel bereikbaar zijn. De Nederlandse ambassade verwacht dat er dagelijks dertig- tot veertigduizend Nederlanders in Londen zullen rondlopen. Zonder een kaartje te hebben, maar gewoon om de sfeer te proeven. Voor het eerst strijkt de oranjecamping neer bij de Olympische Spelen.
Bob, wat verwacht jij van het sportjaar 2012?
“Ik denk dat de Spelen een verpletterende indruk op ons zullen maken. Veel Europeanen en Nederlanders zullen de oversteek gaan maken. We zullen heel veel meekrijgen van het event en dat begint al volgend jaar maart.
Bijzonder is verder dat er veel mooie venues zijn, zoals Wembley en Wimbledon. Eigenlijk komt de hele Engelse sporthistorie en -beleving hier samen. Dat is wel iets anders vergeleken met de spiksplinternieuwe stadions waar we in Peking in zaten. De nadruk zal in Londen liggen op duurzaamheid. Er is goed nagedacht over de energievoorziening en natuurlijk hebben ze al een heel goed metronetwerk.”
Volgens van Oosterhout moeten we vooral letten op Ranomi Kromowidjodjo. “Zij zou best eens de koningin van de Spelen kunnen worden. Na Pieter, Inge, Ankie en Leontien, allen sporters van de buitencategorie, heeft zij grote kans om ook een sporticoon te worden. Verder verwacht ik medailles in het zeilen, hockey – vooral de dames, en de judoka’s kunnen ook voor verrassingen zorgen. Meerkamper Eelco Sintnicolaas en turner Epke Zonderland maken kans en het zou fijn zijn als Marianne Vos de zilversmaak van de voorbije WK’s kan wegspoelen.
De verwachtingen voor het EK in Polen en Ukraine zijn ook hoog. Ook hier zal door de relatief korte afstanden weer een ware oranjekaravaan richting het oosten trekken. Van Oosterhout: “We hebben het WK nog heel vers in het geheugen en vinden dat we het EK best eens mogen gaan winnen, ondanks de tegenstand van Spanje, Duitsland en Engeland. Public viewing is in een enorme opmars, begonnen met de Fan Feste tijdens het WK in Duitsland in 2006. Het zou me niet verbazen als we dezelfde beelden zien als 3 jaar geleden in Bern, waar 100.000 Nederlanders voor de sfeer naartoe kwamen.”
In de aanloop naar Bejing spraken we over de mensenrechtenschending, voor het WK in Zuid-Afrika over dat het zo’n gevaarlijk land zou zijn. Waar praten we over in de sportzomer van 2012?
“Waarschijnlijk hebben we niet zulke associaties met Polen en Ukraine, behalve dan dat we het grijs, saai en mistroostige landen vinden. Maar we zullen waarschijnlijk naderhand enorm onder de indruk zijn. De citymarketeers zijn al heel hard aan het werk en sportieve verbroedering, de zomer en het grote voetbalfeest zullen voor een beduidend positiever beeld van de landen zorgen.”
Voor aanvang van de spelen in Peking spraken we over de mensenrechtenschendingen, in aanloop naar het WK in Zuid-Afrika vonden we het land veel te gevaarlijk om naartoe te gaan. Oekraine, vooral Odessa, trekt veel sekstoeristen. Er wordt daar al gedemonstreerd tegen de UEFA. Zou dit het thema van het EK in 2012 kunnen worden? “Ik verwacht niet dat sekstoerisme een groot issue wordt. Overal waar veel toeristen komen, is veel prostitutie, niets bijzonders dus. Daarnaast is oppositie tegen partijen als FIFA en UEFA van alle tijden.
Waar beleving en emotie is, daar zijn de merken. Wat kunnen we verwachten van de sponsors?
Van Oosterhout: “Er zullen vele merken inhaken op de Spelen, zoals de partners Ernst & Young, Randstad en DSM en de sponsors Aegon, Dela, E.on en Eiffel. Een campagne voeren rondom de Olympische Spelen is niet makkelijk, want er zijn veel regels. Tijdens de Spelen mogen alleen de partners de ringen gebruiken.
Op het EK zullen waarschijnlijk weer veel bedrijven meeliften. Het chauvinisme van Holland zal weer hoogtij vieren. Toch verwacht ik niet dat de commerciële oranjekoorts groter zal zijn dan vorig jaar, het gaat immers niet om een WK. Ook was de hoeveelheid prullaria wel erg over de top in 2010. Ik heb een aantal partijen in de retail gesproken die erover denken om geen premium meer weg te geven, maar eerder een actie willen doen met een maatschappelijk doel. De KNVB is verder bezig zijn partners te leren en aan te sporen dat ze de fans stevig moeten activeren, dus ook van deze merken kunnen we mooie dingen verwachten.”
Denk je dat ambush marketing door deze aansporing van de KNVB minder kans zal krijgen?
“Ambush marketing bestaat natuurlijk bij de gratie van het laten liggen van kansen door de officiële sponsors. Als deze met campagnes komen die een schot in de roos zijn, zal er minder ambush zijn. Aan de andere kant zijn er met social media zoveel meer mogelijkheden bijgekomen om fans bij je activiteiten te betrekken, waardoor veel meer merken mee kunnen doen aan de gekte.
Wordt het tijd voor de sponsorwereld om zichzelf opnieuw uit te vinden?
“Wellicht krijgen we in de toekomst wel heel andere sponsormodellen. In Nederland hangen we heel erg aan exclusiviteit, terwijl ze daar in Amerika veel minder waarde aan hechten. Bij de Chicago Bulls mag Chevrolet bijvoorbeeld activeren richting de fans, waar Lexus B2B-partner is. Je zou dus ook hier in theorie meerdere biermerken kunnen laten sponsoren, waarbij ze elk hun eigen doelgroep of kunnen bedienen of kunnen opereren in de omgeving die het beste bij hun merk past.”
Dit artikel verscheen eerder op Molblog.