Merken Benetton van Gaal Cruijff

17 november 2011 | Gonnie

2

Van Gaal en Cruijff zoenend in Benetton-campagne

Eindelijk horen we weer eens wat van Benetton. De controversiële billboards van de jaren ’80 krijgen een vervolg met de ‘Unhate’ campagne. Want ook hier worden twee personen naast elkaar gezet. Destijds waren dit bijvoorbeeld twee kinderen, waarbij het blanke kindje duidelijk een engeltje moest voorstellen, en het gekleurde kindje een duivel – de Ebony and Ivory ad. Nu zijn het steeds twee wereldleiders die met elkaar zoenen, zoals de staatshoofden van Noord- en Zuid-Korea. Want, zo zegt Benetton: “It starts with a kiss”.

Dit concept leent zich natuurlijk perfect voor parodieën. En wat is momenteel het gesprek van de dag? Juist: de aanstelling van Van Gaal als directeur van Ajax, zonder dat commissaris Cruijff daar iets van wist. En die twee lagen elkaar al niet zo lekker. Reden voor Michael van Os (@MivOs, bekend van het blog Reclamewereld) om een oproep te doen op Twitter: “Welke fotosjopper laat Cruijff en Van Gaal ff lekker zoenen, à la Benetton?” Geniaal natuurlijk. BBC‘s creatief directeur Theo Imhoff (@Art_Dictator) kwam met deze mooie advertentie.

Prachtige newsjacking! De uiting is inmiddels opgepikt door Dumpert en in een andere versie door het AD.



Tags: , , , ,

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


2 reacties op Van Gaal en Cruijff zoenend in Benetton-campagne

  1. De beelden van zoenende wereldleiders deden niet alleen bij mij, maar ook bij directeur Dick van der Lecq van reclamebureau Etcetera een belletje rinkelen. De boodschap van de ‘Met Echte Boter krijg je ze weer aan tafel’-campagne van 15 jaar geleden had ongeveer dezelfde boodschap.
    Zie in dat verband ook het artikel over de Benetton-campagne op de site van HP/De Tijd. Daarin wordt gelinkt naar een geestige uiting met twee kemphanen van weleer, de voetballers Frank Rijkaard en de door hem tijdens een interland in het haar gespuugde Duitser Rudi Völler. Ze kwamen dankzij die echte boter aan tafel te zitten -jaja, in reclame kan véél ;-)- om alles weer bij te leggen.
    Check: http://www.hpdetijd.nl/2011-11-17/benettonreclame?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

    • gonnie :

      Dank voor de nuttige toevoeging, leuk artikel!
      De campagne – zeker de Ajax-newsjack – lijkt inderdaad op de Echte Boter-campagne.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief