17 november 2011 | Gonnie
2Tweet
Van Gaal en Cruijff zoenend in Benetton-campagne
Eindelijk horen we weer eens wat van Benetton. De controversiële billboards van de jaren ’80 krijgen een vervolg met de ‘Unhate’ campagne. Want ook hier worden twee personen naast elkaar gezet. Destijds waren dit bijvoorbeeld twee kinderen, waarbij het blanke kindje duidelijk een engeltje moest voorstellen, en het gekleurde kindje een duivel – de Ebony and Ivory ad. Nu zijn het steeds twee wereldleiders die met elkaar zoenen, zoals de staatshoofden van Noord- en Zuid-Korea. Want, zo zegt Benetton: “It starts with a kiss”.
Dit concept leent zich natuurlijk perfect voor parodieën. En wat is momenteel het gesprek van de dag? Juist: de aanstelling van Van Gaal als directeur van Ajax, zonder dat commissaris Cruijff daar iets van wist. En die twee lagen elkaar al niet zo lekker. Reden voor Michael van Os (@MivOs, bekend van het blog Reclamewereld) om een oproep te doen op Twitter: “Welke fotosjopper laat Cruijff en Van Gaal ff lekker zoenen, à la Benetton?” Geniaal natuurlijk. BBC‘s creatief directeur Theo Imhoff (@Art_Dictator) kwam met deze mooie advertentie.
Prachtige newsjacking! De uiting is inmiddels opgepikt door Dumpert en in een andere versie door het AD.
De beelden van zoenende wereldleiders deden niet alleen bij mij, maar ook bij directeur Dick van der Lecq van reclamebureau Etcetera een belletje rinkelen. De boodschap van de ‘Met Echte Boter krijg je ze weer aan tafel’-campagne van 15 jaar geleden had ongeveer dezelfde boodschap.
Zie in dat verband ook het artikel over de Benetton-campagne op de site van HP/De Tijd. Daarin wordt gelinkt naar een geestige uiting met twee kemphanen van weleer, de voetballers Frank Rijkaard en de door hem tijdens een interland in het haar gespuugde Duitser Rudi Völler. Ze kwamen dankzij die echte boter aan tafel te zitten -jaja, in reclame kan véél ;-)- om alles weer bij te leggen.
Check: http://www.hpdetijd.nl/2011-11-17/benettonreclame?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter
Dank voor de nuttige toevoeging, leuk artikel!
De campagne – zeker de Ajax-newsjack – lijkt inderdaad op de Echte Boter-campagne.