13 december 2011 | Gonnie
0Tweet
Het effect van inhakers – deel 4: talk value
De inhaker van HEMA met ‘korting op je favoriete artikel, behalve op de bosvruchten clafoutis taart’ werd veelvuldig gedeeld op social media. Mede-blogger Jos Govaart tweette toen: “Je ziet aan newsjacking dat print allesbehalve dood is”. Ik antwoordde hem dat je met een goede inhaker eigenlijk dubbel bereik hebt. In de krant, en in earned media. Eén op de vijf mensen spreekt namelijk met anderen over inhakers.
Dit waren echter cijfers van een onderzoek gehouden tijdens het EK 2008. Op de dag van de EK-loting kwam Telegraaf Media Nederland met een nieuw Oranje-onderzoek*. In dit nieuwe Oranje-onderzoek* is ook gevraagd of mensen inhakers delen. Inmiddels zijn social media volwassen geworden en hoera, nieuw onderzoek laat nog hogere cijfers zien!
Cijfers over de talk value van inhakers
- 40% van de lezers spreekt wel eens met anderen over inhakers. 7% doet dit vaak.
- 38% van de social media gebruikers ziet wel eens berichten van anderen op social media over inhakers.
- 21% van deze social media gebruikers plaatst zelf wel eens berichten over inhakers op social media. 4% doet dit vaak.
Mooie en indrukwekkende cijfers! We wisten al dat inhakers beter worden beter herkend, herinnerd, gelezen en gewaardeerd. Maar daarnaast zorgen ze dus voor extra bereik door middel van earned media. Logisch natuurlijk, want door met je merk in te haken op het gesprek van de dag, wordt je merk ook gesprek van de dag. Earned door paid dus.
[quote]Een goede printinhaker levert je ook buzz op in earned media [/quote]
Inhaken in print of social media?
De laatste maanden zie je een toename van inhakers op social media. De Facebook-posts van Heineken hebben vaak een link met de actualiteit. Een goede inhaker, en zeker newsjacks, hebben een enorm viraal effect. Waarom zou je dan nog in print inhaken? Omdat (sorry voor de eigen-winkel-promotie) De Telegraaf 2,1 miljoen lezers heeft. Ervan uitgaande dat 84% van de lezers je inhaker ziet**, heb je dus zo’n 1,8 miljoen mensen bereikt.
Afgezien van de extreem populaire Durex-spoof ten tijde van de EHEC-paniek, verwacht ik niet dat er inhakers zijn die deze aantallen sec op social media hebben gehaald. Maar: cijfers daarvan heb ik niet. Laat het me dus vooral weten als jij ze wel hebt!
Volgens het Oranje-onderzoek zijn dagbladen in ieder geval geschikt om in in te haken tijdens het EK. Op de vraag “In welke media kan een bedrijf volgens u het beste adverteren om Oranje te steunen?”, antwoordde men: 1. TV, 2. Dagbladen en 3. Internet. Op plek 5 staat social media.
[box]Bronnen:
*Oranje-onderzoek door Bureau Consumenten Onderzoek in opdracht van Telegraaf Media Nederland.
Steekproef: 450 personen, doelgroep: Nederlandse bevolking, representativiteit: gewogen op geslacht en leeftijd. Methode: online, CAWI. Veldonderzoek: 21-23 november 2011.
** RReporter van Cebuco: gemiddeld % ‘pagina geopend’ bij een 1/1 advertentie.
[/box]
Dit artikel verscheen eerder op Molblog.