1 maart 2012 | Gonnie
1Tweet
De Telegraaf: “Onze lezers zien inhakers als redactionele content”
Gisteren vond de uitreiking van de ‘Wakkere Inhaker 2011′ plaats. Alle inhakers uit De Telegraaf zijn vorig jaar onderzocht door Bureau Consumenten Onderzoek en dit resulteerde in een lijst van 10 genomineerden.
Dat deze lijst heel anders is dan wanneer een vakjury had genomineerd, kan research manager Martijn Brinkhoff goed verklaren: “De consument let niet op creativiteit zoals wij dat doen. Bovendien tellen ook factoren als merkoverdracht mee. De inhakers moeten dus ook effectief zijn om overall een goede score te halen.”
Brinkhoff vertelde de aanwezigen dat het onderzoeksteam in een zwart gat viel na het mooie sportjaar 2010 en daarom besloot om in het volgende jaar gewoon alle inhakers te gaan meten. Hij spreekt van een win-winsituatie, want ze leveren de adverteerder extra effect op. En de lezer kan ze ook nog eens erg waarderen. “Inhakers horen volgens de lezer bij De Telegraaf, ze zien ze zelfs als redactionele content.”
Kruidvat, Dirk en Lidl beste inhakers 2011
[simple_slideshow]
Kruidvat: herkenbaar als Prinsjesdaginhaker
De beste inhaker van 2011 was die van Kruidvat op Prinsjesdag. De lezers vond deze inhaker vooral erg actueel en het was erg duidelijk dat het om Prinsjesdag ging. Men vond de link tussen de dag en het merk minder logisch.
Dirk: Actueel en spraakmakend
Als tweede eindigde de inhaker van Dirk op de dag dat Rutte Obama bezocht. De inhaker scoorde het hoogste op actualiteit, spraakmakendheid en waardering, maar men vond het merk minder goed passen bij de gebeurtenis.
Lidl: Wekte interesse
Een opvallende derde plek was voor Lidl, die met een ‘eigen succes-inhaker’ liet weten dat het als beste getest was in de categorie Groenten & Fruit. De advertentie werd hoog gewaardeerd en wekte erg veel interesse bij De Telegraaf-lezer.
[box]Formule voor het berekenen van de overall score: Merkoverdracht (1), Rapportcijfer (1), Likeability – spraakmakend, leuk/grappig, origineel, sympathiek, wekt interesse (2), Bewust van inhaken op een actuele gebeurtenis (0,5), Logische link tussen het merk en de actuele gebeurtenis (0,5)[/box]
Pingback: Kruidvat verslaat Dirk en krijgt Wakkere Inhaker 2011-prijs | Reclamewereld