21 maart 2012 | Gonnie
1Tweet
Albert Heijn de beste winterinhaker
Op de eerste officiële dag van de lente maakt Telegraaf Media Nederland bekend hoe de winterse inhakers in De Telegraaf, Telegraaf.nl en Sp!ts hebben gescoord bij de lezers en bezoekers. De advertentie van Albert Heijn is door het publiek uitgeroepen tot meest succesvolle winterse inhaker. Maar ook de dagbladadvertenties van Ikea, Vaseline, ABN AMRO en de online campagne van Chocomel waren zeer succesvol.
1. Albert Heijn
Met de filiaalmanager Harry Piekema schaatsend achter de boodschappenwagen, probeert Albert Heijn mensen warm te maken voor winterse aanbiedingen. Aangezien de advertentie op bijna alle criteria de bovenste positie inneemt, is Albert Heijn de zeer terechte winnaar van deze Winter. De advertentie met het thema “It giet in de oanbieding” wordt gewaardeerd met een 7,3. Het knappe van deze advertentie is dat deze niet alleen sympathie weet op te wekken, maar ook nog tot actie oproept. De advertentie wekt interesse voor de supermarkt en wordt spraakmakend gevonden. Niet alleen de Elfstedentocht zelf was het gesprek van de dag, maar ook over deze campagne van Albert Heijn werd gesproken.
2. IKEA
IKEA adverteert met vijf jaar garantie op haar koel-diepvrieskast. De advertentie van IKEA blinkt uit in communicatiekracht. Het merk wordt zeer goed gecommuniceerd en de advertentie blijft door haar eenvoud hangen in het geheugen van de consument. De aanbieding is sterk en wekt interesse voor IKEA. Op deze stelling behaalt IKEA de tweede positie. De sterke communicatie en de kracht van de aanbieding, zorgt ervoor dat de advertentie van IKEA het op een na hoogste rapportcijfer krijgt en als tweede eindigt in de overall ranking.
3. Vaseline
Met een stijlvolle advertentie van een schaatser die naar de ondergaande zon zit te kijken, probeert Vaseline mensen het vet in te krijgen. Vaseline beschermt tegen de kou en consumenten vinden het dan ook heel logisch dat Vaseline op deze wijze – als een van de eersten – inhaakt op de winter. De advertentie wordt vooral gewaardeerd om haar originaliteit en actualiteit. De advertentie is zeer goed in staat geweest om interesse te wekken voor het product.
4. ABN AMRO
ABN AMRO haakte in op het begin van de dooi door een scheidsrechtersstoel van het tennis te gebruiken als hulpmiddel voor het schaatsen. Deze leuke vondst wordt zeer grappig gevonden. Op likeability scoort de advertentie de op een na hoogste positie. De advertentie is zeer herkenbaar als inhaker. Ook het merk ABN AMRO wordt sterk gecommuniceerd.
5. Chocomel (online)
Op de vijfde positie staat de beste online inhaker op de winter. Chocomel heeft begin februari een homepage take-over geplaatst op Telegraaf.nl. Deze campagne stond in het teken van het vinden van de oudste deelnemer voor de Elfstedentocht. De homepage take-over van Chocomel heeft veel impact gehad en is dan ook de best herinnerde inhaakcampagne geweest. De campagne was spraakmakend en origineel. Ook vonden mensen het leuk dat Chocomel op zoek was naar de oudste deelmemer.
“Aangezien we al jaren inhaakonderzoek doen, hebben we veel zicht op wat werkt en wat niet. Uit ervaring weten we dat inhaken uitstekend wordt gewaardeerd en dat inhaken zorgt voor een hoge attentiewaarde van je campagne. Wat deze winter opvalt is dat veel campagnes er tevens in slagen om aan te zetten tot actie. De consument waardeert dat gezien het aantal actieoproepende campagnes in de top 5.” aldus Niels van Dijken, senior Researcher bij Bureau Consumenten Onderzoek.
Wonderful!! How exciting!! Can’t wait to see the new website. I’m praying that your new direction will bring you much joy and that others will be drawn to Christ through your new ministry!