Inspiratie Heineken Vaderdag beertender

16 april 2012 | Gonnie

4

Mijn favoriete inhakers aller tijden

Marketingtribune vroeg mij een lijstje te maken met mijn zes favoriete inhakers aller tijden. Moeilijk wel! Maar het is gelukt, en ik ben er best tevreden over. Mis ik een inhaakclassic volgens jou? Laat het me dan weten.


Inhaker
: Al uw rimpels weg in één minuut
Haakt in op
: Vaderdag, 2006
Opdrachtgever
: Heineken BeerTender
Bureau
: TBWA\Neboko
Medium
: Dagbladen

Waarom favoriet: Deze paginagrote advertentie met veelbelovende header trok natuurlijk alleen de aandacht van vrouwen. En liet dat net de bedoeling zijn! In de copy staat namelijk: “Onzin natuurlijk. We willen alleen even uw aandacht voor het ideale vaderdagcadeau: de BeerTender. Zonder dat uw man het ook leest want het moet wel een verrassing blijven […].” Subtiel en daarmee ontzettend slim.

 

 

 


Inhaker
: Ex-Miljonair Fair
Haakt in op
: Miljonair Fair, 2011
Opdrachtgever
: Telfort
Bureau
: N=5
Medium
: o.a. dagblad, beurs, preroll, seeding, social media

Waarom favoriet: De advertentie in de Miljonair Fair special van De Telegraaf vond ik al grappig. Maar ik dacht dat het een gimmick was, meer niet. Bij het van start gaan van het evenement, bleek echter dat er daadwerkelijk een stand kwam op de beurs. Waar de perfect gecaste ex-miljonair Hans v/d Berg, die we al kenden uit de tv-commercials, ook aanwezig was. Met “Van een X5 naar lijn 5 – Alle ins en outs van het openbaar vervoer” en “Van kaviaar tot kant-en-klaar – Een cursus koken voor beginners”. Eén van de enige inhakers die ik ken die volledig geintegreerd is met de bestaande campagne.

 

Inhaker: Write the future
Haakt in op
: WK voetbal, 2010
Opdrachtgever
: Nike
Bureau
: Wieden+Kennedy
Medium
: Facebook, TV

Waarom favoriet: Deze commercial zorgt nog voor steeds kippenvel. De minifilm geeft perfect de spanning weer, de gevolgen van jouw beslissing in een split-second. Zowel op het veld – waar het lijkt alsof je er zelf bij bent – als bij de supporters. Fans konden zich inschrijven voor een sneak preview, waardoor de video de eerste dag meteen 12 miljoen keer bekeken werd. Het aantal fans op de Nike Facebookpagina verdriedubbelde bijna: van 1,1 naar 3,1 miljoen.

 


Inhaker
: 15 cm ijs
Haakt in op
: De Elfstedentocht die niet doorging, 2012
Opdrachtgever
: HEMA
Bureau
: Doom & Dickson
Medium
: Facebook

Waarom favoriet: Tijdens de Elfstedentochtkoorts kwam de populariteit van inhaken en newsjacking op een voorlopig hoogtepunt. Er was bijna sprake van een overkill. Waarom vonden we deze HEMA-inhaker dan wel massaal leuk? Omdat hier niet verwezen werd naar de tocht zoals zoveel merken al hadden gedaan, maar gebruik werd gemaakt van een metafoor, een pars pro toto: de 15 centimeter ijs die zo’n heikel punt bleek. Ook is het woordje ijs ambigue: het verwijst zowel naar een daadwerkelijk hoorntje softijs, als naar het gesprek van de dag, de Elfstedentocht.

 


Inhaker
: De FIFA stuurt een legertje dure advocaten op ons dak
Haakt in op
: WK voetbal, 2010
Opdrachtgever
: Dirk van den Broek
Bureau
: XXS
Medium
: geen, niet geplaatst

Waarom favoriet: Regeren is vooruitzien. Dirk had gehoopt op een boze reactie van de FIFA na het plaatsen van een inhaker met daarop de Bavaria Babes. Deze bleef uit, helaas. Want in dat geval lag deze inhaker al klaar. Hierop wordt dezelfde ambiguiteitstruc toegepast die we ook al in de HEMA-inhaker zagen. De Zwarte Kip advocaat is hier namelijk in de aanbieding. Met de tekst: “Elders 450,- per uur”.

 

 

 


Inhaker
: Het aftellen is begonnen
Haakt in op
: de datum 13-12-11    
Opdrachtgever
: geen
Bureau
: geen, creatie door Michael Maaskamp
Medium
: social media

Waarom favoriet: Het snel inhaken op real time media – newsjacking – wordt steeds populairder. Vaak worden inhakers spontaan door buitenstaanders gemaakt, omdat ze bij een gesprek van de dag een logische link leggen met een merk. Een van deze c2c-inhakers is deze voor Piper Heidsieck, bedacht door Michael Maaskamp. De bijzondere datum 13-12-11 paste goed bij het aftellen voor het nieuwe jaar. Geen enkel ander merk deze datum ontdekt, daardoor was deze inhaker uniek.

De tijdsspanne aller tijden is natuurlijk een beetje raar. Zo lang ga ik nog niet mee, en bovendien: er wordt nogal wat ingehaakt, binnenkort start ook de EK-gekte weer. Dus hopelijk wordt het lijstje snel aangevuld met een nieuwe klassieker.

Deze lijst met favoriete inhakers verscheen eerder in Marketingtribune, jaargang 29, 17 april 2012



Tags: , , , , , , , , ,

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


4 reacties op Mijn favoriete inhakers aller tijden

  1. Michael van Os :

    Prima lijst hoor, maar, begrijp ik het goed, dat je bewust geen volgorde noemt, omdat cijfers ontbreken?
    Of is het 1. Heineken BeerTender en laatst(en 7e) champagne/aftellen?

    • gonnie :

      Hoi Michael! Nee, er zit geen duidelijke volgorde in. In het blad hebben de inhakers wel nummers, maar die gedachte zit er niet zozeer achter.

  2. robert :

    Gonnie! Ik ken jouw exacte leeftijd niet maar heeft het daarmee te maken dat ‘aller tijden’ niet verder dan 6 jaar terug gaat? Je mist echt misschien wel de beste ooit. Nadat Frank Rijkaard de in Nederland weinig populaire Duitse voetballer Rudi Völler in zijn haar spuugde tijdens een WK wedstrijd in 1990, waren de twee niet bepaald goede vrienden. In april 1996 startte het Nederlands Zuivelbureau een campagne om Nederlanders meer boter te laten eten. ‘Met echte boter krijg je ze weer aan tafel’, luidde de slagzin hiervan. Rijkaard en Völler waren de eersten die zich hiervoor beschikbaar stelden. Wat mij betreft een van de beste ‘Aller Tijden’. Overigens: in mijn herinnering luidde de copy: het botert weer tussen Rijkaard en Völler. Zo zie je maar. Zie hier het spuugincident en de inhaker: http://www.sportgeschiedenis.nl/2010/06/24/frank-rijkaard-eet-echte-boter.aspx

    • gonnie :

      Hoi Robert,

      Dank voor je reactie! Je hebt gelijk, daarom zeg ik ook ‘De tijdsspanne aller tijden is natuurlijk een beetje raar. Zo lang ga ik nog niet mee[...]‘

      Ik ken de bewuste inhaker wel, maar ik was toen 16 en niet met inhakers bezig. Ook niet met het gesprek van de dag van deze bewuste inhaker, trouwens. En daarom zijn de meeste inhakers heel recent, want ik kan niet oordelen over inhakers en of ze goed inhaakten op een actueel thema, als ik dat thema niet zelf bewust heb meegemaakt.

      Ik stel voor dat ik over 5 of 10 jaar weer een lijstje maak. :)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief