19 april 2012 | Gonnie
1Tweet
De eerste trends in EK 2012-activaties
Sinds gisteren lijkt de oranjekoorts echt los te zijn gegaan. Activate&Co, met wie Verse Reclame de Oranje Actie Teller bijhoudt, heeft al een vijftal eerste trends geanalyseerd. Er zijn tot nu toe vooral veel acties met ‘kans op UEFA EURO2012 tickets’ of ‘wordt ballenjongen bij Oranje oefenwedstrijden’. Maar gezien de timing is dat logisch, je kunt mensen niet vlak voor het toernooi laten winnen. Verder:
1. Eigen activatieplatform
Sponsors ontwikkelen steeds vaker een eigen activatieplatform of domein dat unieke content en interactiemogelijkheden biedt om zo het EK-sponsorship relevante lading te geven. De Castrol Edge EURO 2012 Success Calculator geeft, net als twee jaar geleden, regelmatig percentages af over de winkans van alle deelnemende landen. En op Sharp Fanlabs kun je met een uitgebreide test laten analyseren wat voor type fan je bent.
2. Vroege start
Een aantal activatieprogramma’s zijn erg vroeg van start gegaan, voornamelijk van sponsoren. Een voorbeeld is de Gouden Wissel van Unit4. Wie overigens weet wat dit programma inhoudt, mag het zeggen. Kia organiseert, net als vorig jaar, het 5 tegen 5 toernooi.
3. Meerdere activatiecampagnes en meerdere doelgroepen
Steeds meer official sponsors zetten meerdere activatiecampagnes in. Carlsberg heeft een app met het speelschema, statistieken en nieuws. Ook loopt er een onvermijdelijke prijsvraag voor tickets. Kia zet in op verschillende doelgroepen, waaronder de huidige Kia-rijders en kinderen. Hyundai richt zich op vrouwen, door shoptegoed te geven bij aanschaf van EK-kaarten. ING heeft het Jonge Leeuwen platform, is op zoek naar ballenjongens- en meisjes en zal richting het EK weer met meerdere, kleinschalige acties voor huidige klanten komen.
4. Facebook galore
Facebook is het call to action media bij uitstek. Een groot aantal sponsoractivaties zijn primair gefocust op Facebook. Bij Lipton zijn al een aantal winnaars die ‘meevliegen naar Oekraïne’. Dat meevliegen is overigens het enige, ze krijgen er geen wedstrijdtickets bij.
5. Apps
Naast de app van Carlsberg worden er nog vele verwacht.
6. Waarom zou je iets nieuws verzinnen?
Onder andere Castrol, Kia en ING borduren voort op eerdere successen.
De unieke EK pet voor 2012