23 april 2012 | Gonnie
0Tweet
EK-campagne C1000 draait om Vogeltjesdans
C1000 zet de Vogeltjesdans centraal in haar EK-campagne. De internationale hit uit de jaren tachtig werd in 2000 nog verkozen als meest irritante nummer aller tijden. Zou dit kans van slagen hebben?
De Vogeltjesdans speelt een cruciale rol in de commerciële actie die de supermarktketen rond het komende EK voetbal in Polen en Oekraïne heeft bedacht. Dit weet Distrifood te melden.
C1000 heeft het melodietje in drie varianten opgenomen. Eén versie met Ernst Daniël Smid, eentje met Wolter Kroes en eentje met rapper Yes-r. Klanten van C1000 ook sparen voor de zogenoemde Geluksvogels, 15 figuren met beeltenissen van de spelers van het Nederlands elftal.
Bekend en vertrouwd
Mijn eerste reactie was: what. the. fuck. Maar toen ging ik eens goed nadenken. De Wuppies, de WK-gadgets van Albert Heijn in 2006, waren ook een remake van het origineel uit de jaren tachtig.
En je hebt weinig tijd en reclame-euro’s nodig om bekendheid te creëren bij het grote publiek. Dat is belangrijk, want de effectieve EK-periode is maar kort. Iedereen kent immers het nummer. Behalve de jongeren natuurlijk, maar voor hen is een versie gemaakt door Yes-r. Hopelijk hoort er dan ook een minder lullig dansje bij.
Bovendien scoort alles van vroegah goed. Volgens Tom Kniesmeijer bevinden we ons nog steeds in de winterse tijdsgeest, en daarin zoeken we onze toevlucht tot het veilige, de nostalgie.
Om het geheugen op te frissen
Wil je alvast even in de stemming komen en het dansje oefenen? Of gewoon even lachen? Bekijk dan de video.
Instructie: doe met je handen een snavel na, beweeg je ellebogen op en neer, en zak al heupschuddend door je knieën.
Ik geef de C1000-campagne zeker een kans. Maar veel hangt natuurlijk af van de executie. Hopelijk is het niet Tineke Schouten die het dansje doet in de commercial.
[box] Dit artikel verscheen eerder als [Inhaak-dinsdag]-post op Molblog.[/box]