EK 2012 Schermafbeelding 2014-02-05 om 17.42.35

26 april 2012 | Gonnie

0

Tien jaar Heineken ‘hoofdsponsorschap’

Morgen introduceert Heineken de EK-gadget. Wat zal het worden? Tijd voor een evaluatie van de vorige vijf.

Heineken heeft de afgelopen vijf grote toernooien hoofddeksels uitgedeeld en claimt hiermee al 10 jaar de ‘hoofdsponsor’ te zijn van de oranjesupporter.  Welke gadget scoorde tot nu toe het beste onder de oranjefan?

Geen enkel ander merk zal het in zijn hoofd halen een EK-gadget te maken met een hoed of pet. Het hoofd van de oranjefan is het domein van Heineken. Slim, want die plek is het meest zichtbaar en zorgt dus voor veel exposure. Op het gezicht is bovendien de emotie te zien en dat is nu net iets waar je op mee wilt liften tijdens een groot voetbaltoernooi.

Maar niet elke Heineken-gadget was tot nu toe even succesvol. De Oranjebarometer, het onderzoek van Activate&Co en Trendbox heeft de vijf gadgets onderzocht.

Schermafbeelding 2014-02-05 om 17.34.55

Met welk EK-gadget komt Heineken dit jaar?
Ik heb helaas niet geraden wat de gadget van 2012 gaat worden, al was de Poolse klusriem alvast een leuke gok. Maar de les is in ieder geval dat het concept eigenlijk niet zo heel veel uitmaakt. De Heineken Hat, de Luidsprekerhoed en de Trom-pet hadden link met het organiserende land maar waren gewoon een leuke gimmick. Het jagershoedje had dit wel, dit had een ambush-functie met een knipoog naar het verbod van Carlsberg 2 jaar eerder. Maar de link met het land werkte juist weer averechts bij de Pletterpet.

Conclusie: Hopelijk komt Heineken met een generieke gadget. En activeren ze die op een onderscheidende en sympathieke manier. Ik hoop zelf wel op weer een hoofddeksel, maar er gaan ook geruchten over een t-shirt.

Met grote dank aan Frank de Bruin – Activate&Co
Activate&Co en Trendbox onderzoeken elke twee jaar de oranjegadgets in de Oranjebarometer.



Tags: ,

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief