Tweet
De complexe Heineken Rugnummers campagne
Ik heb het Rugnummer-shirt nu ruim twee weken in huis en natuurlijk wil ik naar het EK, dus wilde ik de campagne uittesten. En wellicht ligt het aan mijn haarkleur, maar ik kwam er niet helemaal uit.
Hoe kom je dan aan een t-shirt met een gaaf nummer, zoals de lucky bastard in de commercial met nummer 1988? Logisch dat Ronald Koeman hier jaloers op is. Nou, die krijg je met bijzonder veel geluk, want het shirt zit gewoon bij het krat bier dat je koopt. Daarmee is je kans op dit nummer 1 op de in totaal geproduceerde 500.000 shirts. Jammer dat je het shirt niet op maat kunt bestellen, met bijvoorbeeld je geboortedatum erop.
Opvallend is dan ook de site Heinekenshirt.nl van een onbekende initiatiefnemer, waarbij je op gewilde Rugnummers kunt bieden.
Het lijkt alsof je met het unieke nummer ergens kans op maakt, maar voor het winnen van EK-prijzen moet je een andere code invullen, namelijk de code die je op een aantal productverpakkingen vindt. Hiermee kun je bovendien aan een Rugnummer komen als de 500.000 shirts zijn uitverkocht. Want, zo zegt woordvoerder Maurice Ouderland: “Dat moment gaat een keer komen, en dat past niet bij het ‘Als één team achter Oranje’ thema.
Wat kun je nu wel met het Rugnummer? Dit kun je (yay, ook via QR!) koppelen aan je Facebookprofiel. En dan kun je jouw legendarische actie uploaden en EK-tickets winnen. Maar als je als nuchtere Hollander geen actie uploadt, dan is er verder weinig reden om je nummer te koppelen. Behalve dus als je een heel tof Rugnummer hebt.
Volgens Maurice Ouderland, woordvoerder van Heineken, zijn er toch al 11.500 Rugnummers gekoppeld op Facebook. Daarnaast zijn er, in de eerste week dat het shirt verkrijgbaar was, 3.500 foto’s en video’s geupload. “Dit is boven verwachting”, geeft Ouderland aan.
Ouderland licht de campagne toe: “We hebben een hoop uit te leggen, dat klopt. Maar dat is nou juist datgene wat de campagne extra biedt. We wilden een gadget 2.0 brengen, iets vernieuwends, dat van deze tijd is. Dat maakt het unieker dan gewoon een shirt.
Er was niet per se een reden om de hoed los te laten. We wilden alleen iets dat meer interactief is, en de gadgetwereld een beetje opschudden. We sluiten niet uit dat er over twee jaar weer een hoed komt.”
Ik vind het te prijzen dat de campagne zich voornamelijk afspeelt op Facebook. Waarbij 3.500 geuploade acties in één week toch behoorlijk wat is! Maar stiekem hoop ik dat de campagne zich in aanloop naar het EK zich nog ontwikkelt. En dat jouw unieke Rugnummer toch nog iets heel tofs blijkt op te leveren! En dat ik dan meteen snap wat ik daarvoor moet doen.
Eens Gonnie! Komt allemaal erg doordacht over. Te doordacht. Volgens mij willen de meeste Nederlanders gewoon een lollig petje, shirtje etc. Benieuwd wat er nog komt.