EK 2012 Oranje huisdier

15 mei 2012 | Gonnie

3

Trends in inhakers op EK2012

Er staan inmiddels meer dan 100 EK-acties, -gadgets en -campagnes in de Oranje Actie Teller. Met nog ruim drie weken te gaan tot de eerste speeldag van het EK2012. Dat belooft wat.

Dat er veel bedrijven inspelen op het EK is dus duidelijk. Maar wat zijn nu de opvallende trends dit jaar? Activate&Co en Verse Reclame analyseerden ze en zetten ze op een rij.

1. In de herhaling
Opvallend veel merken zetten gewoon hun gadget van twee jaar geleden in. Coop heeft wederom de Oranje Buddies en Plus deelt dezelfde Juichbandjes uit. Never change a winning gadget, moet men gedacht hebben. Op zich is het aanbieden van dezelfde gadget te prijzen, want het is een stuk duurzamer. Maar de jengelfactor kun je in ieder geval vergeten bij kinderen die hun gadgets hebben bewaard.

Onder deze eerste trend kun je ook Bavaria en Grolsch scharen. De V-Dress is een duidelijke opvolger van de Dutch Dress en Grolsch zet zich net als twee jaar geleden af met een inhaker die niet echt inhaakt, het Koelkrat. Twee jaar geleden was dit de Koelserver.

Het lijkt erop dat steeds meer bedrijven het inhaken als langetermijnstrategie behandelen en hun successen koesteren. Met als uitzondering natuurlijk Heineken, die afstapte van tien jaar ‘hoofdsponsorschap’ door dit jaar een shirt uit te delen.

2. Huisdieren als nieuwe doelgroep
Waar twee jaar geleden de vrouw ontdekt werd als belangrijke WK-doelgroep, is nu het huisdier aan de beurt. Flauwe grappenmakers, kom er maar in! ;) Pedigree heeft een gratis oranje bandana voor honden. Ook Blokker en Pets Place hebben hondenpakjes. En Felix heeft een oranje speelstokje. Jazeker! Als je kat met zijn voorpoten omhoog staat, juicht ‘ie ook voor Oranje.

3. Geen links met de gastlanden
Anders dan eerdere jaren, wordt er nauwelijk ingehaakt op de organiserende landen. Afgezien dan van een hoax over de Heineken klusriem. Logisch natuurlijk. Want we hebben maar weinig associaties met Polen en Oekraïne. En meestal zijn ze ook niet zo vrolijk. De oranjerevolutie zou een prachtige link zijn, maar ook hier geldt: hoeveel mensen hebben die associatie nou eigenlijk top-of-mind?

4. De definitieve doorbraak van social media
Bijna alle activatiecampagnes van EK2012 maken gebruik van een of meerdere sociale netwerken. Opvallend is de dominantie van Facebook, met name als call to action medium. Onder andere Nike, Croky, Heineken en natuurlijk Albert Heijn maken hier gebruik van. De verwachting is dat bovendien social media het mogelijk maakt voor bedrijven om zeer actueel in te haken op mogelijkheden. Benieuwd hoe deze kansen optimaal benut gaan worden.

5. Dé Oranjewinkel van Nederland
Ze schieten als paddenstoelen uit de grond, in bricks en clicks: de Oranjeshops van Nederland. Perrysport, Aktiesport, Blokker, Wibra, Xenos en Bol.com profiteren allemaal van de tijdelijke consumentenbehoeften en claimen allemaal dé oranjeshop van Nederland te zijn.

6. EK Apps kleuren mobiels oranje 
Met de komst van de smartphone zijn apps vreselijk hot. Alleen al voor het EK2012 zijn er meer dan dertig verschillende apps te downloaden en er komen er dagelijks nog bij. Andriod of Iphone, betaald of gratis, gesponsord of juist helemaal reclamevrij, functioneel of meer gericht op fun. Voorbeelden zijn: de I like Oranje app van Continental, de vertaal app van Remia, en de official EURO 2012 app van Carlsberg. We zijn benieuwd welke app uiteindelijk het meest zal worden tgedownload door de Oranjefans.

Update 16 mei:
7. Het scoren van een EK-hit met Nederlandse artiesten
De Nederlandse artiesten schnabbelen flink bij in aanloop naar het EK. René Froger maakte het nummer “Samen” voor ING en C1000 produceerde het nummer “Geef Oranje vleugels”, met Ernst Daniel Smit, Yes-R en Wolter Kroes, die helaas alweer door C1000 van Youtube verwijderd is.  Lidl kreeg Wilfred Genee en Johan Derksen zo ver om “Nederland is helemaal oranje” in te ‘zingen’. Dries Roelvink deed er 25 jaar over om een nummer 1 hit te scoren en is daarmee uitermate geschikt om een lied te zingen over de net-niet-momenten van het voetbal, met Oehhh! zingt heel Oranje.

8. BN’ers in EK-commercials
Er zitten dit jaar nogal wat BN’ers en bekende voetbalsterren in EK-commercials. In de AD-commercial figureren Pierre Van Hooijdonk, Willem van Hanegem, Hugo Borst en Wilfred Genee. Johnny de Mol doet zijn best in de commercials van Grolsch en ING. In die laatste ontdek je ook Rene van der Gijp en Ruud de Wild. En natuurlijk zijn er veel artiesten ingevlogen voor de EK-hits. Zie hiervoor trend 7.

9. Content is kampioen
Met content heb je nieuws, en dus meerdere malen iets nieuws te vertellen. Content is king, ook tijdens het EK. Etos startte daarom EtosEk.nl, een platform waar Barbara Barend en Victoria Koblenko je vanuit een vrouwelijk uitgangspunt door het EK leiden. En de Gijpvogel doet ditzelfde, maar dan vanuit de focus van een kritistische voetbalanalist.



Tags: , , ,

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


3 reacties op Trends in inhakers op EK2012

  1. Pingback: Welke merken scoren met Oranje op Facebook? - MarketingMonday

  2. Pingback: MarketingMonday – Welke merken scoren met Oranje op Facebook?

  3. Pingback: Welke merken scoren met Oranje op Facebook? - RichardvanHooijdonk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief