Tweet
Vroege oranjecampagnes biermerken werpen vruchten af
Ondanks dat de oranjekoorts nog nauwelijks is begonnen, profiteren Heineken, Bavaria en de Staatsloterij van hun vroege start. Deze merken zijn flink gestegen in de lijst van merken die de consument associeert met Oranje. Gelukkig maar.
Bureau Consumenten Onderzoek doet periodiek onderzoek naar de meest ‘oranje’ merken. In de laatste metingen zijn opvallende verschillen te zien met de lijst uit december vorig jaar.
De Bavaria V-Dress heeft op dit moment de hoogste reclamebekendheid (18%). De Rugnummers van Heineken volgt met 15%. Ook de commercial van de Staatsloterij is niet onopgemerkt gebleven. Opvallend is dat Albert Heijn ook nu al wordt genoemd als merk waarvan men oranje-inhakers heeft gezien. Dit was twee jaar geleden ook al het geval. Blijkbaar is de verwachting van een gadget voldoende.
Heineken heeft hiermee ING verdrongen van de eerste plaats in de lijst van merken die het meeste bij Oranje passen. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als ING haar campagne start. Bavaria is verschoven van de 10e naar de 4e plek. Opvallend is verder dat Adidas boven Nike staat in het klassement, terwijl die laatste zich – als officieel sponsor van het Nederlands elftal – zich toch al behoorlijk heeft laten horen. En voor de sponsorsceptici: let ook even op nummer twee in de lijst.
Welke merken vindt u passen bij Oranje?
1. Heineken
2. Nationale Nederlanden
3. De Nederlandse Staatsloterij
4. Adidas
5. ING
6. Bavaria
7. Albert Heijn
8. NOS
9. De Telegraaf
10. Rabobank
[box]Oranje Onderzoek van Bureau Consumenten Onderzoek in opdracht van De Telegraaf, mei 2012.
Credits beeld: dtm_inc voor Boomerang Create[/box]