Bestedingen ING EK-nomie waarde EK-titel

22 mei 2012 | Gonnie

0

ING EK-nomie: Nederland vindt de EK-titel een half miljard euro waard

Nederlanders zouden er gemiddeld 39 euro per persoon voor over hebben om Oranje de Europese titel binnen te halen. Dit zorgt voor een totaalbedrag van ruim een half miljard euro. Vier op de vijf kent geen financiële waarde toe aan de titel, een op de vijf  gemiddeld 186 euro. In totaal vertegenwoordigt de titel daarmee voor Nederlanders een waarde van 508 miljoen euro.

Charles Kalshoven, ING hoofdeconoom Particulier: “Met 39 euro is de EK-titel Nederlanders minder waard dan de 47 euro voor de WK-titel in 2010. Nederlanders hebben er nu wel 30% meer voor over om het EK te winnen dan in 2008. Economisch is dit moeilijk te verklaren, aangezien zowel de koopkracht als het consumentenvertrouwen nu lager zijn dan in 2008. Mogelijk is de hunkering naar een prijs toegenomen door de verloren WK-finale.”

Onderling afhankelijk nut
Opvallend is dat vrouwen meer waarde hechten aan de titel dan mannen. Vrouwen hebben 50 euro voor de titel over, waar de mannen een titel slechts 28 euro waard vinden. Dat is opmerkelijk, omdat mannen zichzelf vaker voetbalfan noemen dan vrouwen (71% tegen 46%).

Mogelijk heeft dit te maken met wat economen noemen ‘onderling afhankelijk nut’: als hij blij is, dan maakt dat haar ook blij. Het kan natuurlijk flink wat waard zijn om manlief niet maandenlang te horen mokken over een gemiste penalty. Iets dat vooral geldt voor mevrouw Robben natuurlijk.

21 euro voor oranjeprullaria
Een op de vijf Nederlanders geeft geld uit aan oranjeartikelen. Gemiddeld gaat het om 21 euro pers persoon, wat het totaal aan bestedingen op 60 miljoen euro brengt. Dat is minder dan de 70 miljoen bij het EK in 2008, maar evenveel als bij het WK in 2010.

Eén op de vijf Nederlanders mee aan een voetbalpool. Hier hebben de mannen wel weer meer geld voor over dan de mannen (27% versus 12%). Ook is de mannelijke inzet bijna twee keer zo hoog (17 tegen 9 euro). Gemiddeld wordt er15 euro ingezet. Dat betekent dat er 40 miljoen euro ingelegd wordt bij weddenschappen.

Ieren hebben het meeste over voor de titel
De deelnemende Europeanen zouden er per persoon gemiddeld 98 euro voor over hebben om hun land kampioen te zien worden. Ieren vinden de EK-titel gemiddeld 295 euro waard, Engelsen 207 euro. Ook Zuid-Europeanen hechten bovengemiddeld aan de titel: de Grieken het meest, gevolgd door de Italianen. Hoewel Frankrijk het laagste percentage voetbalfans heeft, zitten de Fransen met 91 euro dichtbij het Europees gemiddelde. Nederland komt met 39 euro op de elfde plaats. Hekkensluiter is Tsjechië met gemiddeld 14 euro voor de EK-titel.

Spanje de grootste kanshebber
Spanje is de grote favoriet; 32% van de Europeanen dicht Spanje de grootste kans toe te winnen. De Duitsers zijn een goede runner-up, 20% van de Europeanen denkt dat zij de beker meenemen. De droomfinale van de Europeanen gaat tussen Spanje en Duitsland. Daar zijn de meningen in Nederland heel anders over. Vier op de tien Nederlanders hoopt op een finale Nederland – Duitsland. Overigens denkt ook vierhttp://www.versereclame.nl/wp-admin/post.php?post=7668&action=edit&message=1 op de tien landgenoten dat Duitsland kampioen wordt. 22 procent ziet Oranje de beker al optillen, 20% Spanje favoriet acht. De Spanjaarden komen zelf liever Duitsland dan Oranje tegen in de finale.

Lees ook het interview met Monique Opdam, directeur Communicatie, over de EK-campagne van ING.

[box]Dit is het eerste deel van EK-nomie 2012. Deel 2 en 3 volgen:
29 mei: Deel 2 EK-nomie Zakelijk. Een analyse van de economische impact van het EK voor Polen en Oekraïne en de zakelijke kansen voor (Nederlandse) ondernemers.
5 juni: Deel 3 EK-nomie Kids. Een onderzoek naar de Oranje en EK-beleving van Nederlandse kinderen.
Dit artikel verscheen eerder op Molblog.[/box]



Tags: ,

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief