EK 2012 Draft Coopr

25 mei 2012 | Gonnie

0

C1000 maakt vliegende start met EK-campagne rondom Geluksvogeltjes

De grootste introductie van de EK-campagne van C1000 heeft zijn vruchten duidelijk afgeworpen. Dit blijkt uit een analyse van social media mentions door PR-bureau Coopr en reclameblog Verse Reclame, die wekelijks zullen rapporteren over de buzz rondom merken die inhaken op het EK.

Wolter Kroes presenteerde bij RTL Boulevard de EK-hit “Ben je ook voor Nederland?”, behorende bij de Geluksvogeltjes EK-gadget. De commercial werd daarna nog een aantal keer in zijn volledige lengte uitgezonden, onder andere voor aanvang van de wedstrijd Bayern – Nederland.

C1000 is bijna 7.900 keer genoemd op social media en is daarmee met grote afstand het meest besproken merk in relatie met het EK. Milena van Not, hoofd sponsoring van Unilever, het bedrijf dat de rechten van de spelers aan C1000 heeft geleend, herkent dit beeld: “C1000 was trending topic woensdag en het nummer kwam op 3 binnen in iTunes.”

Het lijkt erop dat C1000 in het gat is gesprongen waarvan ze van tevoren niet wisten dat Albert Heijn het voor ze open zou laten. Wel zou het kunnen zijn dat C1000 te vroeg piekt. Dit zullen we in de komende weken gaan zien.

Meest positieve buzz voor Grolsch

Grolsch volgt C1000, hetzij met grote afstand. De Wilhelmus-commercial en het koelkrat kan rekenen op de meest positieve buzz van alle merken in de top 5.

Albert Heijn introduceerde donderdagochtend haar EK-campagne en en is dus een halve dag met de meting meegegaan. Dit is dit jaar geen mascotte, maar de ‘mannen-tegen-de-vrouwen-pool‘, de voorspelaccesoires en de spaaractie met Panini-plaatjes. De reacties zijn iets gematigder dan bij de spraakmakende campagne van C1000.

ING staat op de vierde plaats, terwijl de introductie van de EK-campagne al ruim anderhalve week geleden was. Vlak achter Bavaria komt Nike. Opvallend is dat de consument zich over dit merk het meest neutraal uitspreekt. Maar liefst 80% laat zich noch positief, noch negatief uit over dit merk. Ondanks dat de commercial spectaculair is, vindt men blijkbaar dat er kraak noch smaak aan zit. Iets dat vaker het geval is bij internationale campagnes.

[box]Analyse: Coopr / @josgovaart. Design: @J0553. Idee: Verse Reclame / @gonniespijkstra.
Bron: Coosto, vrijdag 18 mei tot en met donderdag 24 mei 2012. Meegenomen zijn: Twitter, Facebook, Hyves, Google Plus, LinkedIn, Youtube, fora, blogs en nieuwsbronnen.
Er zal wekelijks worden gepubliceerd over de social buzz rondom merken die inhaken op het EK. Suggesties om de analyse te verbeteren, zijn van harte welkom![/box]



Tags: , , ,

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief