EK 2012 Oranje Barometer EK 2012 top 10

7 juni 2012 | Gonnie

0

Grolsch koelkrat meest gewaardeerde EK-gadget

De Oranje Barometer meet elke twee jaar de waardering van consumenten voor EK-inhakers. Dit jaar zijn Grolsch, Heineken en Bavaria als beste beoordeeld. De biermerken scoren traditioneel goed, maar opvallend is de afwezigheid van Albert Heijn dit jaar in de top 10. C1000 is de eerste supermarkt in de lijst, op nummer 4.

Grolsch het meest vernieuwend, Bavaria aantrekkelijk
Grolsch scoort het hoogste, vooral vanwege de vernieuwendheid van het Koelkrat als EK-gadget. Bovendien vindt men, terecht, dat het gadget goed past bij het merk.

De Oranje Barometer prijst Heineken vanwege het afscheid van de hoofddeksels met ‘petje af’. De consument kan het shirt met de social media activatie ook waarderen. Heineken eindigt bijna gelijk aan Grolsch, maar legt het af op het aspect van vernieuwendheid.

Bavaria wordt zowel door de vrouwen als de mannen geprezen. Men vindt de V-dress aantrekkelijk, sympathiek en passend bij het eigenzinnige karakter van het merk. Het is logisch dat ook deze gadget niet als erg vernieuwend wordt gezien. Het feit dat er bijbetaald moest worden voor het gadget, heeft opvallend weinig effect op de deelnamebereidheid

Eén op de drie ondervraagden stelt zelfs dat het jurkje van 2010 een positieve invloed heeft gehad op het uiterlijk van vrouwelijke Oranjefans. En één op de drie mannen wil het cadeau doen aan zijn vrouw of vriendin.

C1000 heeft vleugels, Albert Heijn niet in de op 10
C1000 stak dit jaar zijn nek uit met zijn groots opgezette en breed gecommuniceerde Geluksvogeltjes. De beloning is een vierde plaats, ruim vóór alle andere supers inclusief Lidl met zijn Derksen & Genee cd (11e), Jumbo met de EK snacks (14e) en Albert Heijn (slechts 17e). C1000 kent een grote bekendheid en een hoge deelnamebereidheid.

Hierbij moet worden aangetekend dat AH traditiegetrouw laat instapte. Toch kende ten tijde van het veldwerk de helft van de steekproef de Mannen tegen de Vrouwen Pool al. De actie wordt nog wel als redelijk vernieuwend en passend ervaren, maar niet als bijzonder aantrekkelijk. Dit resulteert in een relatief lage bereidheid om mee te doen.

Algemene waardering daalt
De inhaakoogst van het EK 2012 is, de goede uitzonderingen daargelaten, enigszins mager. De waardering voor het aanbod dit jaar ligt gemiddeld zo’n tien procent lager dan voor de acties rond het WK van 2010. Vergeleken met de EK-inhakers van 2008 is het oordeel zelfs zo’n twintig procent minder positief.

[box]Bron: Oranje Barometer, door Activate&Co en Trendbox. Oranje Barometer meet al tien jaar EK- en WK-inhaakacties.
n=608, veldonderzoek: juni 2012, er zijn 26 campagnes gemeten.
De ranglijst is ontstaan op basis van de factoren: aantrekkelijkheid, vernieuwendheid, sympathie, passendheid bij merk en deelnamebereidheid.[/box]



Tags: , , , , ,

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief