9 juni 2012 | Gonnie
0Tweet
Top 5 commercials met EK-hits
Met een EK-hit kun je behoorlijk scoren. Van de vijftig meest gedownloade nummers, zijn er momenteel maar liefst acht een EK-lied.
Niet gek dus dat de merken een mogelijke EK-hit in hun commercial opnemen. Want met een beetje geluk wordt het nummer een succes. Op Youtube, en op de radio. En daarmee krijgen de merken een hoop aandacht, zonder dat ze ervoor hoeven te betalen.
Hieronder worden de grootste kanshebbers op een EK-hit opgesomd.
1. C1000 – ‘Ben je ook voor Nederland?’
Door Wolter Kroes, Yes-R en Ernst-Daniel Smit
Wolter Kroes scoorde in 2008 al een hit met ‘Viva Hollandia’. Dit jaar zingt hij samen met Yes-R en Ernst-Daniel Smit. Zo heeft elke doelgroep een eigen idool, moet C1000 gedacht hebben. De supermarktketen nam het bekende duo Fluitsma en van Tijn in de arm, die de Vogeltjesdans een remix gaven. Met succes: de video is al zo’n 300.000 keer bekeken en het nummer staat op 5 in de download top 50. Hiermee is C1000 momenteel het meest besproken merk van alle merken die iets doen met het EK.
2. ING – ‘Samen’
Door René Froger
Ook René zorgt voor een hitnotering voor ING. De bank hoopt wellicht net zo’n hit te scoren als ’15 miljoen mensen’ van de Postbank in 1996.
3. Lidl – Nederland is helemaal oranje
Door Johan Derksen en Wilfred Genee
Het is bijzonder dat juist een Duitse supermarktketen een nummer laat inzingen over een Nederland dat helemaal oranje is, maar voor het succes maakt dat niet uit. De EK-hit van de voetbalanalisten staat op nummer 11 van de meest gedownloade nummers. Lild maakte zelfs een hele cd met oranjenummers.
4. Kruidvat – ‘Gijp die cup’
Door Johnny Kraaikamp jr. en René van der Gijp
Niet alleen Derksen en Genee zetten zich in voor het commerciële doel. Ook VI-collega René van der Gijp leent zijn bekendheid uit voor een EK-hit. Striptekenaar Toon van Driel maakte voor de gelegenheid een Stamgasten-figuur met opvallende overeenkomsten: de Gijpvogel. Die samen met Kraaikamp jr. een lekker Amsterdams nummertje zingt.
5. TUC – Oehhh! roept heel Oranje
Door Dries Roelvink
Het lukte Dries lange tijd maar niet om een nummer 1 hit te scoren. De zanger is daarmee uitermate geschikt om een nummer in te zingen over de net-niet-momenten van het voetbal. TUC zag dit ook in en schakelde hem in voor de promotie van het Oehhh!-kussen, met subtiele teksten als ‘We hebben ze mooi tuc’. Daarmee haalt Dries maar mooi de 35e plek in de lijst met meest gedownloade nummers.