15 juni 2012 | Gonnie
1Tweet
Nederlanders chagrijniger over EK-inhakers
Het is stuivertje wisselen in de top 5 van merken die inhaken op het EK. Waar vorige week de Gijpvogel het meeste genoemd werd in sociale media, is de afgelopen week wederom het meeste gesproken over de Geluksvogeltjes. Dit blijkt uit een analyse uitgevoerd door reclameblog Verse Reclame en PR-Bureau Coopr.
Groter buzzvolume
De Geluksvogeltjes van C1000 staan dus net als in de eerste en de tweede week op nummer 1. Met maar liefst een verdubbeling van buzz ten opzichte van vorige week.Voor alle merken in de top 5 geldt dat het volume van de buzz groter is geworden. Het feit dat het EK deze week echt is begonnen, zorgt ervoor dat de consument nu echt over de EK-acties gaat praten.
Consument wordt negatiever
Wel is het sentiment van deze social buzz negatiever dan vorige week. De slechte prestaties van het Nederlands elftal heeft hier mogelijk iets mee te maken.
Vooral C1000 heeft hier last van. Waar vorige week nog 42% positief sprak over de Geluksvogeltjes, was dit deze week nog maar 25%. Het percentage negatieve mentions nam toe van 7 naar 19 procent. Hoge bomen vangen ook hier veel wind.
Grolsch is het meest stabiel gebleken de afgelopen vier weken, zowel qua positie als qua sentiment.
[box]Analyse: Coopr / @josgovaart. Design: @J0553. Idee: Verse Reclame / @gonniespijkstra.
Bron: Coosto, vrijdag 8 mei tot en met donderdag 14 mei 2012. Meegenomen zijn: Twitter, Facebook, Hyves, Google Plus, LinkedIn, Youtube, fora, blogs en nieuwsbronnen.
Er zal wekelijks worden gepubliceerd over de social buzz rondom merken die inhaken op het EK.[/box]
Goed bezig Gonnie